מכתבים

עמוד:3

מכתבים אליעזר בוקוביץ לעורכים , בסקירה היפהפייה שכתב על הפילוסופיה של אליעזר ברקוביץ , עשה דוד חזוני שירות חיוני למחשבה היהודית בסוגיות של מוסר ושמירת מצוות ( תכלת , 11 סתיו התשס " ב / ו . ( 200 המאמר חידד עבורי כמה תובנות מעורפלות שניקרו זמן מה במוחי , ובייחוד : ( א ) שרוב ה " רוע" הוא בעצם אנוכיות , שהוא בעצם חולשה , ושהוא בעצם העדר משמעת , ו ( ב ) שהיבט חשוב בביקורת שמתחה הנצרות ( בהשראה הלניסטית ) על היהדות קשור לגינוי המתודולוגיה האי 1 ד 1 קטיבית של התורה - מה שחזוני מכנה הטבע ההטרונומי של ההלכה , שבו אידיאלים נעלים מושגים באמצעות פעולה ו " אדם לומד לשחות באמצעות שחייה" ובהעדפת המתודולוגיה הדדוקטיבית ה " הגיונית " יותר של הדת החדשה , שבה האדם מתמודד עם אתגר מסוים באמצעות יישום מספר מוגבל של עקרונות על בכל מצב חדש . הדיכוטומיה הזאת הודגמה לי בבירור בקורס החובשים שעברתי בצה"ל . באמצע הקורס השתחרר המדריך שלנו וקצין אחר קיבל עליו את הפיקוד . המדריך הראשון התעקש שנלמד כעל פה את כל עשרות שיטות החבישה הנהוגות במגוון רחב של פציעות אפשריות והיינו מתאמנים בשיטת חבישה מסוימת ימים , עד שהפכה לנו לטבע שני : פצע בחזה עם אפשרות לקריסה של הריאות ? עשה א ואחר כך ב ואחר כך ג . הרגל נקטעה מתחת לברך ? עשה ד ואחר כך ה ואחר כך ו . ידענו לבצע זאת בחושך מוחלט , או תחת אש , והעקרונות הרפואיים המשותפים שעמדו ביסוד צורות הטיפול המגוונות הללו נתגלו לנו בהדרגה מכוח העש"ה . הבחור החדש ביטל בהדרגה את השיטה הישנה , שאותה כינה בזבזנית ולא יעילה . הוא סבר שעלינו להבין ולהפנים את "העקרונות " הבסיסיים של החבישה : להפסיק את הדימום , לקבע את האיבר , למנוע זיהום וכדומה . אחר כך , ברגע האמת , נוכל ליישם את העקרונות האלה בכל אחד ממצבי החירום הרפואיים שניתקל בהם . התהליך הזה היה אמור ליצור חובש "גמיש , " "חושב" ו"בעל יכולת אלתור . " השיטה הייתה כישלון חרוץ ( ומיד אומצה כשיטת ההדרכה המועדפת בבה " ד . ( 10 את ספרו של ברקוביץ , לא בשמים היא , קראתי לפני שנים ונותר בי הרושם שהוא ראה ביהדות דת המקדשת את שיטתו של המדריך השני תפישת ההלכה כמסגרת ( במילים של ברקוביץ ) ל"תעוזה היצירתית של יישום האתוס הכולל של התורה למקרה הבודד . " החלק האחרון במאמר של חזוני סיפק לי תיקון

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר