מבוא

עמוד:13

עצמאית , עמידות , פתרון בעיות , התמודדות עם קשיים , הפניית קשב ומתן תשומת לב . לקידום ולפיתוח יכולות חברתיות ויחסים בין-אישיים תקינים , על כל המשתמע מהם , יש השפעה מכרעת על חייהם של הילדים בהווה ובעתיד . אולם אין הדבר מניע את ראשי המערכות החינוכיות והמחקריות לקבוע את הנושא החברתי ואת הקניית המיומנויות כחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים וכחלק קבוע ומתמשך בעבודת הגננת בגן . עם זאת , חשוב להדגיש שהגישה במעונות עבור ילדים עד גיל 3 שונה בדרך כלל , שכן הדגש בהם אכן מושם על התחום הרגשי-חברתי . דוגמה לחוסר התייחסותה של מערכת החינוך להתפתחות החברתית יכולה לשמש שיחה ששוחחתי עם גננת בגן חובה לפני כמה שנים . התעניינתי לדעת אם היא מפעילה בגנה תכנית בשם "מעגל הקסם " - תכנית התפתחותית לגדילה אישית וחברתית , שהייתה פופולרית באותה תקופה . הגננת סיפרה שהיא הפעילה את התכנית במשך שנתיים והפסיקה , אף שתוצאותיה היו מצוינות . ההסבר להפסקת התכנית היה : "את יודעת כמה תכנים אני צריכה להעביר במשך השנה ? חגים , מושגים , מדעי הטבע , הכנה לכיתה א , ' אוריינות , חשבון , איפה נשאר לי זמן לעשות 'מעגל הקסם ?' את זה לא בודקים לי בפיקוח . " די במבט חטוף אחד על חצר בית ספר ישראלי או על מקום בילוי של בני נוער ישראלים כדי לראות עד כמה דחוף הצורך במתן התייחסות רצינית ומעמיקה לשיפור הכשירות החברתית של ילדינו - דור ההמשך של החברה הישראלית . אנחנו כה צמאים בארץ לשינוי אנושי : לכך שהיחסים בין אנשים יהיו נעימים , מנומסים , מבינים ואמפתיים . שינוי כזה יכול וחייב להתחיל בגיל הרך . שינוי כזה לא יתהווה מעצמו . רק מה שנשקיע בגיל הרך בתחום היחסים שבין אדם לחברו , בשיתוף פעולה בין ההורים והמערכות הפורמליות , יישא פרי עבור החברה כולה , בבחינת "מפי עוללים ויונקים ייסדת עוז . " הורים ומחנכים חייבים להקנות לילדים מיומנויות חברתיות יעילות , כיוון שכאמור , מיומנויות אלו אינן נלמדות מעצמן . 2 ראו גם ב " הד הגן , " רבעון לחינוך בגיל הרך , דצמבר , 2007 תגובות של גננות למסמך הסיכום של דוח ועדת המומחים לגיל הרך .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר