מכתבים תעודת כשרות

עמוד:10

לפעמים היא אכילה גסה ואינה חשובה [ נחשבת ] אכילה . " במילים אחרות : רבנים שהם לכאורה מגדולי "תורת חוץ לארץ " מודעים בהחלט למשמעות המצווה , וסבורים שהמשמעות הזאת משפיעה על קיום המצווה - עד כדי ביטולה במקרים מיוחדים . אמנם , הם אינם סבורים שסתם שובע די בו כדי לדחות את המצווה , אך גם בזה אין הם "מנותקים מהמציאות , " שהרי ידוע לנו , החיים בחברת שפע , כמה קל ליהנות מאוכל טעים גם על השובע . הקו שהם מציגים תואם גם את מטרתה המקורית של התקנה - תוספת עונג שבת מופגנת , על ידי סעודה נוספת , ולא רק תוספת מנות בסעודה . הן השולחן ערוך והן המשנה ברורה , שהם ' מעמודי התווך של "תורת חוץ לארץ , " אינם מזכירים כל פן סמלי של הסעודה השלישית . קרוב לוודאי שהכירו את הפן הזה - אך סברו שהוא אינו מרכיב חיוני של המצווה . אם להקיש ממקרה זה על הכלל - נראה לי שההבדל בין "תורת הארץ" ל"תורת חוץ לארץ" הוא מלאכותי , ולאמיתו של דבר , כדי להחזיר את עטרתה של תורת הארץ ליושנה אין צורך במהפכות : תועיל יותר הצטרפות לשיח המתנהל בימינו בבית המדרש , בעל פה ובכתב - מתגר היקף ידיעות רחב ושכל ישר . רות לנדאו ירושלים יואב שווק מגיב : דבריה הראשונים של רות לנדאו במכתבה נכונים , ומחדדים טיעון שאולי לא הובהר דיו במאמרי . עיקרה של תורת חוץ לארץ נמצא במישור הדה פקטו , ולא במישור הדה יורה . הפסיכולוגיה הדתית , הגישה אל ההלכה , הנורמות בחברה היהודית - הן אבני הבניין העיקריות של תורת חוץ לארץ , שפעמים רבות מקבלות אחר כך גם ביטוי בספרות ההלכה במידה מסוימת . יש לזכור שתורת חוץ לארץ משמרת את תורת ארץ ישראל . האידיאה של תיקון העולם הזה נלמדת ומועברת מדור לדור , ובמישור הרשמי והמנוסה אי אפשר לעגן בהלכה תפישות מובהקות של תורת חוץ לארץ . אשר להצטרפות לשיח המתנהל בבית המדרש , תוך עמידה על כך שזה ייעשה מתוך "היקף ידיעות רחב ושכל ישר" - יש בכך מן התמימות . היקף ידיעות רחב - בתחום הספרות התורנית הקלאסית - הוא אמנם אבן יסוד בכל שיח של בית מדרש , אך כך גם ההבנה שיש הלכות שאין מורים ושישנה "רוח הלכה" שכוחה גדול ממה שמשערים - אף הנחות אלה משותפות לשיח של בית המדרש . מי שיבוא לבית המדרש מנפנף בציטוטיה של לנדאו מן השולחן ערוך , ימצא עצמו בעזרת התמהונים המתעקשים על יישום ההלכה כלשונה . הכלח מזמין את קוראיו לשלות מכתבים למערכת . כתובתנו : חכרה , מרכז שלם , דח' הצפייה 22 א , ירושלים . 93102 המערכת עשויה לקצר מכתבים לפי הצורך .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר