מודיעין לאומי, מודיעין עסקי - תחרותי ומה שביניהם

עמוד:42

מודיעין לאומי , מודיעין עסקי - תחרותי ומה שביניהם בעשורים האחרונים החל להתפתח תחום חדש בעולם העסקי : המודיעין התחרותי מה בין המודיעין הזה למודיעין הלאומי ? במה דומים האתגרים שעמם מתמודדים שני התחומים והכישלונות שהם נוחלים ? וכיצד יכול כל אחד מהתחומים להסתייע בניסיון שצבר האחר ? אבנר ברנע דוקטורנט באוניברסיטת חיפה , מרצה למודיעין תחרותי במכללה האקדמית נתניה ובמכללה האקדמית גליל מערבי , יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי , לשעבר בכיר בשב “ כ avnerpro @ netvision . net . il תחום המודיעין הלאומי ותחום המודיעין העסקי תחרותי נראו כשני תחומים שונים שאין ביניהם כל קשר . בשנים האחרונות , עם ההתקדמות שחלה במחקר האקדמי במודיעין התחרותי , מתברר שניתן לבצע ניתוח השוואתי של שני התחומים ואף להצביע על יחסי גומלין ביניהם . אחד הנושאים המעניינים במיוחד הוא ההשוואה בין כישלונות מודיעיניים בשני התחומים והשאלה כיצד ניתן למנוע אותם וכן השאלה האם כל אחד מהתחומים יכול להסתייע בניסיון שנצבר בתחום האחר כדי לשפר את יכולותיו . על יכולת מודיעינית זה שנים רבות מוכרת יכולת מודיעינית כאחת מהיכולות הבסיסיות של מדינה . במיוחד מאז מלחמת העולם השנייה מודעים מקבלי ההחלטות לכך שמודיעין הוא מרכיב חשוב ואף קריטי בתהליך קבלת החלטות לאומי , ודרישתם לקבל מודיעין איכותי היא רבה . המחקר האקדמי בנושא מודיעין לאומי החל להתבסס לפני כ 50 שנה וכיום הוא מקיף , משפיע ומהווה חלק מלימוד יחסים בינלאומיים . המודיעין העסקי תחרותי ( Competitive Intelligence ) החל להתפתח ולהתמסד רק בשנות ה , 80 ובמיוחד מאז המחצית השנייה של שנות ה , 90 על בסיס לימוד תורת המודיעין הלאומי . במקביל למהפכת המידע , לגידול בקצב השינויים בסביבה התחרותית ולהפיכת התחרות לבעלת מאפיינים גלובליים - החלו גם פעילות מחקרית מקיפה ולימוד אקדמי מסודר בתחום זה . הדמיון בין שתי הדיסציפלינות הדיסציפלינה של המודיעין הלאומי וזו של המודיעין התחרותי דומות ומבוססות על “ מחזור המודיעין “ . ( The Intelligence Cycle ( זהו תהליך שיטתי בן חמישה שלבים : הגדרת הצי “ ח , איסוף , מיון , ניתוח / עיבוד והפצה , המבטיח כי פעילות המודיעין תתבצע תחת איזונים ובלמים . המודיעין העסקי תחרותי אימץ לחיקו את הדיסציפלינה המודיעינית המוכרת ומיישם אותה לצרכיו , עם התאמות נדרשות . המשאבים העומדים לרשותו של המודיעין התחרותי מצומצמים יחסית , ולכן ביכולתו להתעניין בפחות נושאי עניין ולטפל בפחות מידע . עם זאת , מתחילת דרכו לא הסתפק המודיעין התחרותי רק במעקב אחרי האיומים מצד המתחרים או במעקב אחר התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות - כגון מדפסת לייזר שהחליפה את מדפסת הזרקת הדיו , הצילום הדיגיטלי שהחליף את סרט הצילום הכימי וחומרי פלסטיק שהחליפו מתכות , זכוכית וכו’ - אלא הוא גם ניתח את המגמות בשווקים בדגש על הבנת רצונות הלקוחות . אחד מקווי הדמיון הבולטים בין מודיעין לאומי לתחרותי הוא בניסיון המתמשך לגרום למקבלי ההחלטות להפיק את המרב מהמודיעין המובא לידיעתם . בשני תחומים , העסקי והביטחוני , קיים קושי בגיבוש התמונה המשתנה לעתים קרובות , בין היתר מאחר שפועלים בתוכה אותות ( Signals ) ורעשים ( Noises ) שקשה להעריך את משמעותם . דמיון נוסף הוא בהיות המודיעין בשני התחומים פרואקטיבי וחותר להשיג מידע כדי לקבל התרעה בזמן בדבר השינוי המתרחש בסביבה החיצונית ומשמעותו . בשני התחומים המודיעין המונח בפני מקבלי ההחלטות הוא לעתים קרובות קטליזטור לפעולה . המודיעין התחרותי , כמו המודיעין הלאומי , עוסק הן בתחומים הטקטיים והן בתחומים האסטרטגיים . הדברים נובעים מהגדרת צרכים שונים ודרישות של צרכני המודיעין . עם זאת , בדרך כלל מקבלי ההחלטות הבכירים מבקשים לקבל בעיקר מודיעין אסטרטגי . בתחום העסקי פועל המודיעין התחרותי לעתים קרובות בשיתוף פעולה הדוק עם יחידות התכנון האסטרטגי והשיווק . מיצוב המודיעין בתחום העסקי בשנים האחרונות גוברת בתחום העסקי ההכרה כי מודיעין הוא אחת מיכולות הליבה ( Core Capabilities ) הנדרשות לחברה עסקית בתהליך קבלת החלטות , כמו יכולות אחרות שיקדמו אותה בסביבת התחרות כגון שיווק , מכירות , מחקר ופיתוח , תפעול , משאבי אנוש . ’וכו עד אמצע שנות ה 90 לא היה ברור מאליו הצורך במודיעין תחרותי . מנהלים הגיעו למעמדם בעולם שבו לא היה מודיעין תחרותי ממוסד ולכן למדו להסתמך על מידע לא סדור , על “ תחושות בטן “ ועל ניסיון מצטבר . המודיעין התחרותי טרם התמסד סופית ועדיין לא תפס את מקומו הראוי אצל מקבלי ההחלטות . שנים רבות היה המודיעין התחרותי ממוקד בעיקר בתחום הטקטי , בבחינת מהלכיהם של המתחרים בהווה או בעמידה על כוונותיהם בטווח הזמן הקצר . בשנים האחרונות גוברת ההכרה כי היתרון היחסי של המודיעין התחרותי אחד מקווי הדמיון הבולטים בין מודיעין לאומי לתחרותי הוא בניסיון המתמשך לגרום למקבלי ההחלטות להפיק את המרב מהמודיעין המובא לידיעתם

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר