עם הספר

עמוד:7

עם הספר בראשית שנת תש"ך חולל הרב מרדכי ברויאר סערה גדולה בעולם הדתי , כעת שפרסם את מאמרו 'אמונה ומדע בפרשנות המקרא' ככתב העת דעות , ובו טען כי "מסקנות המדע של ביקורת המקרא לא רק שאין הן פוגעות באמונת ישראל , אלא הן חשובות ונחוצות לכל תלמיד הלומד . "לשמה לדעתו , "מיצוי הבעיות הפרשניות שנתעוררו על ידי ביקורת המקרא הוא עניין לפירוש חדש ש'יתרגם' את כל ממצאיה של הביקורת לגילויים עליונים של קדושה . כך ייהפכו 'סתירותיה' של תורה להבדלי ההנהגה האלוהית , ורמזי העתים המאוחרות - לשורשן הפנימי . "הנעלם רבים מקוראי מאמרו ומשומעי הרצאתו הפומבית ( בכסלו תש"ך ) חלקו על שיטתו ואף נתרעמו עליה . במיוחד הוטחה ביקורת בקביעתו של הרב ברויאר כי "תורת הסוד היא המשמעות האמונתית של תוצאות המחקר . "המדעי כמה מן הדוברים טענו כי הרב ברויאר נמלט מן הבעיות שהציג אל תורת הסוד , ואינו מציע פתרון אמתי להן . תשובתו העיקרית של הרב ברויאר להשגות לא הייתה בדברי ויכוח ופולמוס , אלא בלימוד התורה ובהוראתה . במשך עשרות שנים לימד את חמשת חומשי התורה - ואף את ספרי נביאים וכתובים - במקומות שונים , במוסדות רבים , ובפני קהלים מגוונים . בדרכו המיוחדת חשף את הקשיים העולים מדברי הכתוב , הציג את הפתרונות שהציעו המפרשים הקלסיים , ואחר האיר כל פרשה באור חדש על פי 'שיטת הבחינות' שלו . בלהט ובתוקף , בלשון חדה ומושחזת , לחם על דעתו וניסה לשכנע את שומעיו כי היא היא הדרך היחידה שראוי ללכת בה . פרק אחר פרק ניתח על פי ' שיטת , 'הבחינות ורק לעתים רחוקות ביותר הסביר לשומעיו את מקורות שיטתו ואת הקשר בינה ובין ביקורת המקרא . משרבו השיעורים החל הרב ברויאר לכתבם ולערכם , ואז גילה כי נושאים רבים שעסק בהם קשורים - ישירות או בעקיפין - למועדי ישראל . ספרו הראשון בפרשנות המקרא , פרקי מועדות , יצא לאור בשנת תשמ"ו , והוא כולל 46 פרקים מקיפים ומגוונים . הספר השני , פרקי בראשית , יצא לאור בשנת תשנ"ח . ספר זה הוא מגובש יותר , שכן מצוי בו פירוש כמעט רצוף לספר שלם מן התורה , המאיר את הספר כולו לאור שיטת הבחינות .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר