בפתחי השערים

עמוד:8

את פירושו לשמות י"ו , ח-טו ויבא" ) עמלק וילחם עם ישראל ברפידים , (" ... יוכל למצוא בו את כל המעלות שיש למצוא בפירושיו של חכם למקרא . אכן זה חתן התנ"ך שהיה לפרשן התנ"ך , ורבים נדרשים לפירושיו ושואבים מהם מלוא חופניים תורה ודעת וחכמת העניין וחכמת הלשון . ונמצאו גם מי שידעו להביע לו את ההוקרה הראויה על כך . הוא נתעטר בפרס לספרות תורנית על שם הרב קוק ( תשמ"ד ) ובפרס הרב מימון לספרות ולמחקר תורני ( תשנ"א , ( ואוניברסיטת בר אילן הכתירה אותו בשנת תשס"ג בתואר דוקטור לשם כבוד על מפעלותיו ועל הישגיו . ז"ך המשתתפים בספר הזה באים להצטרף למוקיריו של רבי עמוס חכם ומביעים את הוקרתם לאיש הגדול והצנוע הזה בפרסום מחקרים לכבודו ולכבוד תורתו . על רבי עמוס חכם יש לקרוא את המקרא "ויבינו במקרא" תרתי משמע : הבין את המקרא בעצמו והבין אותו לאחרים . מכללת יעקב הרצוג נטלה על עצמה להוציא לאור לכבוד רבי עמוס חכם את אסופת המאמרים הזאת המוקדשת לפרשנות המקרא . בשלושת שערי הספר מוגשים עיונים של חוקרים ותלמידי חכמים בהיבטים שונים של המקרא ופרשנותו . השער הפותח את הספר מיוחד לפרשנות המקרא היהודית בימי הביניים . כלולים בו אחד עשר מאמרים העוסקים במגוון נושאים הנוגעים לפרשנים קלסיים אלה : שלושה מהם עוסקים בפירושי המקרא של רש"י ועוד אחד עוסק בפירושי נכדו , רשב"ם . שני מאמרים מוקדשים לפרשנות המקרא בבית הרמב"ם , שניים אחרים לפירושי רמב"ן , ומאמרים נוספים עוסקים ברד"ק ובאברבנאל . בשער זה מופיע גם פירוש לספר עובדיה שפירש חכם לא מוכר , ר' אברהם בן שלמה התימני בן המאה הט"ו . השער השני מתמקד בפירושים ובעיונים חדשים במקרא , בחינת "הפשטות המתחדשים בכל . "יום מיקומו לאחר השער העוסק בפרשנות הקלסית מבטא את מרכזיותה של פרשנות המקרא היהודית בימי הביניים ואת ההכרה שהפרשנות המודרנית על שלל חידושיה וכיווניה , הנה המשך לפרשנות הקדומה . בשער זה מופיע דיון אחד בתורה , ארבעה עיונים בספרי נביאים , ושני מאמרים על ספרי כתובים . השער השלישי , 'שערי , 'חכמה מוקדש לפרשנות המקרא העולה ממקורות ותחומי ידע שונים , שאינם מסווגים במובהק כ'פרשנות . 'המקרא נאספו בו שני מאמרים העוסקים בפיוט ובזיקתו לפרשנות המקרא , שניים נוספים הבוחנים את ספרות חז"ל בזיקתה למקרא ולפרשנותו , מחקר הדן בתרומתה של ספרות קומראן לסוגיה מקראית אחת , מאמרים אחדים המיוחדים לסוגיות לשון ופרשנות המקרא , ומאמר המעלה הרהורים על הדרך האקדמית היהודית הנאותה לעסוק בחקר המקרא ובהוראתו .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר