פרק שבעה עשר ביקור המלאכים אצל אברהם ולוט

עמוד:381

על כך אמר ה' לאברהם "למה זה צחקה שרה . " ... ואילו שרה כיחשה ואמרה "לא , "צחקתי אך הוא אמר "לא כי . "צחקת אולם דו-שיח זה איננו מובן כלל . שהרי נאמר בפירוש שה' אמר לאברהם את תלונתו על שרה הצוחקת ; וקשה להבין איך שמעה שרה את הדברים שה' אמרם באוזני בעלה ; ואם אכן שמעה את ה' מדבר אל אברהם , איך מלאה לבה להכחיש את דברי ! 'ה שאלה זו נתיישבה בפירוש הרמב"ן על ידי ההנחה שאברהם חזר באוזני שרה על התלונה ששמע מפי . 'ה אך הואיל ולא גילה לה שהוא שמע את הדברים מפי , 'ה כיחשה ואמרה "לא . "צחקתי אחר כך חזר אברהם - ולא ה' - ואמר לה "לא כי . "צחקת ורק אז הבינה שרה שאברהם שמע על כך מפי , 'ה ושוב לא ענתה דבר . אולם קשה לומר שפירוש זה מתאים לפשוטו של המקרא . שהרי אין רמז בכתוב שאברהם אמר לשרה דבר . אלא נראה מסתימת הלשון , שה' התלונן תחילה רק באוזני אברהם , ואף על פי כן שמעה שרה את הדברים - ואף הכחישה אותם . ואחר כך פנה אליה ה' במישרין ואמר לה "לא כי . "צחקת וכל זה איננו מובן כלל . כל השאלה הזאת מתיישבת מאליה על פי פירוש הרשב"ם . שהרי לשיטתו , ה' התגלה לאברהם על ידי ביקור שלושת המלאכים . ומכאן , שאחד מהמלאכים האלה - אולי הגדול שבחבורה - קרוי כאן בשם ; 'ה ועליו נאמר בראש הפרשה "וירא אליו ה . "' וכן מצינו גם במקומות אחרים שמלאך קרוי בשם ; 'ה שהרי הוא נשלח מאת , 'ה ושלוחו של ה' כמותו . ומקרא מלא הוא אומר על מלאך : 'ה "כי שמי בקרבו" ( שמות כ"ג , כא . ( ועל פי זה כבר יובן מאליו אותו דו-שיח תמוה שבין ה' ובין שרה . כי ה' שהתלונן כאן על שרה באוזני אברהם איננו אלא הגדול שבמלאכים , הנקרא כאן בשם ; 'ה ושרה שמעה את דבריו אל אברהם מאחרי הפתח . והואיל והיא לא ידעה שהאנשים האלה הם מלאכי ה' - וקל וחומר שלא ידעה שהדובר אל אברהם קרוי בשם ה' - היא הכחישה את דבריו ואמרה "לא . "צחקתי ועתה פנה אליה המלאך במישרין ואמר לה "לא כי . "צחקת אולם אף על פי שיש בפירוש הרשב"ם כדי לבאר את הפרשה הזאת על פי פשוטה , עדיין נותרו כאן שאלות הטעונות יישוב . שאלה אחת מתעוררת מיד בתחילת העניין . בפנייתו הראשונה של אברהם אל המלאכים הוא אמר להם ו ג ויאמר אדני אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבר מעל עבדך . נחלקו חכמים ( שבועות לה ע"ב , ( אם שם "אדני" הנזכר כאן הוא שם חול או שם קודש . אם הוא שם חול , ניקודו יכול להיות רק אדני ( בלשון יחיד ) או אדני ( בלשון רבים . ( ואם . 13 השווה שמות , 'ג ב , ד ( פסוקים שהזכירם כבר הרשב"ם ) וכן פרשת גדעון , שתובא בהמשך .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר