פרק שבעה עשר ביקור המלאכים אצל אברהם ולוט

עמוד:377

מובן שגבריאל השחית את סדום , משום שהוא היה "שר של ; "אש ואילו שני חבריו עשו שלוש שליחויות של .-חסד רפאל ריפא את אברהם בחברון , שהרי הוא ממונה על הרפואה ; מיכאל בישר את שרה בחברון , משום שרק הוא היה פנוי לכך בחברון . ואחד משני המלאכים האלה הלך לסדום והציל שם את לוט ; ולדעת התלמוד , שליחות זו הייתה מוטלת על מיכאל . אולם קשה להבין מניין ידע התלמוד לומר כן . ולא עוד , אלא הדעת הייתה נותנת שרפאל הוא שימלא את השליחות הזאת . תדע שכן , שהרי לדעת המדרש רפאל שדרכו לרפא הציל את לוט בסדום , משום ש"רפואה והצלה עניין אחד . "הוא ולפיכך יכולים היינו לצפות , שכן יהיה גם לדעת התלמוד ; ורפאל , שדרכו לרפא - וכבר ריפא את אברהם בחברון - הוא גם שיציל את לוט בסדום . ואילו אמר התלמוד כן , כבר הייתה מצטמצמת המחלוקת שבינו ובין המדרש ; שהרי לפי זה שניהם היו אומרים שמיכאל בישר את שרה , רפאל הציל את לוט , וגבריאל השחית את סדום ; ואין ביניהם אלא זה , שלדעת התלמוד רפאל גם ריפא את אברהם ; ואילו לדעת המדרש לא עסק רפאל ברפואה כלל . אם נבוא ליישב את השאלה הזאת , יהיה עלינו לעיין בפתיחת הפרשה : י"ח , א וירא אליו ה' באלני ממךא והוא ישב פתח האהל כחם היום . לדעת הרשב"ם - וזו גם דעת הרמב"ם - פסוק זה הוא בבחינת כלל המתפרש על ידי הפרט שלאחריו : ה' נראה לאברהם על ידי ששלח אליו שלושה ממלאכיו . ואילו לדעת הרמב"ן , התגלות ה' וביקור המלאכים היו שני אירועים שונים , שיצאו לפועל זה אחר זה : תחילה נראה ה' אל אברהם היושב בפתח אוהלו . ואחרי שכבר נסתלקה שכינה מעליו . 5 זו היא שיטת רש"י בפירושו לפסוק ב , ד"ה והנה שלשה אנשים . ושיטה זו הוצעה גם בדברי התוספות שם ( ראה הערה , ( 2 ונראה מדבריהם שהם מייחסים את השיטה הזאת למדרש . אולם לאמתו של דבר אין זו אלא שיטת כלאיים , המצרפת שתי שיטות חלוקות . היא מקבלת את שיטת התלמוד , שרפאל ריפא את אברהם - בניגוד לדעת המדרש , שאיננו מזכיר את רפואת אברהם כל עיקר ; והיא מקבלת את דעת המדרש , שרפאל הציל את לוט - בניגוד לדעת התלמוד , המייחס את הצלת לוט למיכאל . וראוי לציין עוד , שהתוספות אומרים לפי השיטה הזאת שרפאל היה יכול לרפא ולהציל , " דרפואה והצלה עניין אחד . "הוא ונראה מדבריהם , שרק שתי אלה נחשבות "עניין , "אחד ואילו בשורה איננה נחשבת עניין אחד לא עם רפואה ולא עם הצלה . ולפי זה שוב אין אנחנו זקוקים לומר שמלאך אחד עושה שתי שליחויות בשתי ערים , אלא הכול תלוי בטיב השליחות בלבד : בשורה לחוד , רפואה והצלה לחוד , השחתה לחוד . וזה הוא בוודאי פירוש פשוט בהרבה מזה שאמרנו כאן . אלא שאין הוא ניתן להיאמר אלא לפי השיטה המוצעת בדברי התוספות - שאיננה עולה בקנה אחד לא עם שיטת התלמוד ולא עם שיטת המדרש . . 6 רשב"ם בפירושו לבראשית י"ח , א ; רמב"ם , מורה הנבוכים חל ק ב פרק מב . . 7 רמב"ן בפירושו לבראשית י"ח , א , ד"ה והנה פיתש הפרשה הזאת וכר .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר