(1) שבכתב ושבעל־פה

עמוד:13

( 1 ) שבכתב ושבעל פה א . אגדת העם חיה על נושאה עלילתה בלבד . אינה זקוקה לחסדי צורה ואינה נכבלת בכבלי צורה . אופיה ויופיה : היותה נמסרת בפשטות ובבהירות מפה לאוזן . שליחותה המשולשת—להזכיר נשכחות , ללמד בינה , לשעשע בעלמא—נעשית בשלמותה על ידי השמעת סיפור המעשה ושמיעתו . יש המספר בקיצור , ויש—באריכות , יש המוסר את הדבר בלי כל קישוט , ויש—בשיבוצים , ואולם בכל אלה הדבר עדיף תמיד מאפניו , הגוף—מהלבוש . סיפורי המופת של האגדה נרשמו ישר מפי העם , מפי אלמונים מספרים לפי תומם . ראשית כל ספרות—היצירה שבעל פה . הספרות המדוברת או המושרת קדמה לזו הנתונה באותיות ובתווים . יתר על כן : אגדות העם הוסיפו להתקיים קיום מסורת שבעל פה גם לאחר המצאת הכתב , ואפילו לאחר המצאת הדפוס . כל עוד מוסר האגדה עמד בתמימותו , ברגשו הראשוני השלם והבלתי מפולג , והתרבות על חינוכה האחיד , המטשטש הבדלי תפיסה וגירםה , לא פגעה בו—עמוד עמדה האגדה שבפיו בראשונותה . לפני מאה שנה עוד אפשר היה להציל מפי מאות מספרים עממיים אוצרות , ואולם בזמן החדש פסקה ראשונותה של האגדה ואין היא קיימת עתה על טהרתה שבעל פה אלא בפינות נידחות שהתרבות המודרנית לא הגיעה אליהן . האופי שיבעל פה' נשתמר איפוא בראש וראשונה באותם ספרי אגדה , שהם פרי עמלם של מאספים נאמנים , אשר יצאו לפקוד את העם במשכנותיו , ולשמוע םתרי שיחו , ואשר השכילו להעתיק מפי הסבתא , ששיננה לנכדה את אשר הגיע אליה על ידי שושלת דורות . תפקיד מדעי ויוצר זה עשו בנאמנות ובמסירות מיוחדת שני אחים חלוצים , יעקב ווילהלם גרים , ובעקבותיהם הלכו מאות חוקרים ודורשים במשך מאת השנים האחרונה במערב ואף במזרח . ! על דרך עבודתם ניתן לעמוד מתוך 'מעשיה' אופיינית זו : הם שמעו את שמעה של מספרת למופת , ישישה במושב זקנים . המטפלות שבמוסד לא נתנו לגשת אליה , כי הביטו בעין רעה על כל חריגה מן הסדרים המקובלים . לסוף הצליח אחד האחים גרים לקשור קשרי ידידות עם גיסו של הממונה על המוסד . זה השפיע על אשתו שתשדל את בעל אחותה , וירשת לאותה זקנה לספר אגדותיה לילדים . מפיה רשם גרים את הדברים , והעיר : 'רק דרך מנהרות ונקבות שכאלה יגיע אלינו הזהב , אשר מוצאו מםתורו בחיק . 'האדמה את סיפורי האוסף של האחים גרים ודוגמתם , שנרשמו על סף זמננו ממש , אנו חושבים לדברים עתיקים שבעתיקים , לדברים שמראשית ימי הםפרות . הם קודמים גם לדברי משוררים אנשי שם מימי קדם , אשר יצירתם היתה מכוונת , מעשה יצירה ממש , ועדיפים גם מן האוספים הקלאסיים של אגדות וםיפורי עם אשר סופרים ועורכיפ אלמונים ונקובים בשמם השאירו אחריהם בתקופות היסטוריות . ואולם עם היותנו חושבים את סיפוריו של בוקאצ'ו וגם את סיפורי 'אלף לילה ולילה' כשניים בדרגה פרק ראשון : למהות האגדה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר