דברים כוללים

עמוד:12

האדם מוסיף לתהות על סוד היצירה בכלל , תהיינה ההנחות והתיאוריות מתרבות והולכות . חשובות מהתיאוריות וההנחות וגם מהשאלות , המתעוררות בלב כל קורא ושומע משכיל ומעיקות עליו , הן אי אלו תופעות במסירת האגדות ובגילוייהן , אשר קביעתן וביאורן הם תנאי הכרחי להבנת האגדה . התופעות הללו הן : גלגול הנושאים או מעברם מסביבה לסביבה ומתקופה לתקופה ; חידושם המתמיד—פירודם וצירופם של מוטיבים אגדיים מצויים , שהם כאילו קניין משותף לכל בעלי האגדה אשר היו מאז ומקדם בעולם הרחב ואשר יקומו ויהיו עוד בדורות הבאים . עלינו מוטל איפוא למנות ולסמן אות אחת את פליאות האגדה , אשר הניעו את החוקרים ואנשי המדע לבקש לה הסברות ; למנות את הגורמים שעל פיהם חיות ונרקמות האגדות ולעקוב אחרי הש תלשלות המוטיבים , החוזרים ונישנים בצירופים שונים , וראשיתם מי יודע . ג . האגדה היא קניין משותף של כל חברי משפחת העמים , של בני שם , חם ויפת . הבדלי דם ודת , זמן ומקום אינם משנים אלא את גופה , או את לבושה של האגדה , ואולם נפשה אחת היא בכולם . עם זאת יש ללמוד ולחקור את הגיוון המיוחד של הסיפור האגדי בכל עם ועם , כי הפרי ניתן לנו תוך וקליפה , ובתולדות מערכת הטבע שניהם הם אחד , אחדות המהות ואחדות המוצא . תולדות םיפורי העמים נחלקות איפוא לפי ארצות ועמים , לפי דתות ותקופות . הן גם מקבילות לתולדות ספרות העולם , וגם משלימות אותן . היו עמים יוצרים ומשפיעים , והיו עמים מקבלים מזולתם , אם גם הללו חתמו בחותמם את אשר קיבלו . טיבם השונה של העמים ניכר ומתגלה גם בדרכם להעדיף סוג סיפורי אחד על משנהו . עריסת המשל העממי לחוד ועריסת הטבילה העממית לחוד . מתקופה פלונית נשתמרו לנו דוגמאות המופת של םיפורי נסים , בתקופה אלמונית נוצרו םיפורי המוסר העולמיים . מעין קיצור תולדות סיפורי עם על כל ענפיהם , זמניהם ודרגות התפתחותם—הם דברי ימי אגדת ישראל . ענייננו המיוחד בה , באגדת אבותינו ואבות אבותינו , אינו רק מהיותנו צאצאיהם וצאצאי צאצאיהם—כי אם גם מהיות לאגדה זו ערך לחקר תולדות האגדה בכלל . עם ישראל , היחיד בין העמים העתיקים שהחזיק מעמד וקיום , האריך ימים וחידש ערכים בכל העידנים ; ספרות ישראל , שנוצרה חוליות חוליות , וארצות הפיזור המרוחקות אלו מאלו וזמני המעבר לאין סוף ואפס תקווה , לא כיבו את שלהבתה ; אגדת ישראל , מראשית ימי התנ"ך ועד מפתן ימינו , מלווה את העם הנודד , ושבה אתו אל אדמתה אדמתו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר