דברים כוללים

עמוד:11

דברים כוללים א . הספר הזה נושא ונותן בסיפורי עם של העמים בכלל ושל עם ישראל בפרט , ביצירת אלמונים , החתומה בחותם עפ מוצאה , ועלילתה היא הקובעת את אופיה . המונח אגדה , שאנו משתמשים בו כאן , אמנם אינו מיוחד לנושא שלנו בלבד , ואולם יש בו כדי לציין יפה את הקו הראשי של הסיפור העממי : דבר שהוגד ונמסר מפה לאוזן , דבר ספרות שתחילתו לא היתה בכתב . ' שאל אביר ויגדל , זקניך—ויאמרו . 'לך סיפורי עם הם ביסודם מסורת , קבלה , מ 1 רשה . האם המשעשעת את נפש הילד בםיפור אגדה מוסרת לו בעצם קורות ותורות . בראשית היה המעשה , אותו 'מעשה . 'שהיה חוזרים ומספרים וחוזרים ומשננים אותו , למען יוודע ולמען יישמר יפה בלב , וכל החוזר ומספר מוסיף או גם גורע , ובמידה שה'מעשה שהיה' החד פעמי מפסיד והולד מתוך כך את צביונו הראשון , המיוחד , מתבלט והולך אופיו הכלל אנושי , כוחו לשמש דוגמה , מוסר , אזהרה . םיפור העלילה העממי רבים משתתפים בעיצובו , והוא גם משמש את הרבים , את הכלל , משמחו או מעוררו , ומכל מקום מלמדו יראת כבוד החיים ומחוללם . האגדה , המספרת מעשה שהיה בפלוני בן פלוני , אינה היסטוריה . אויפיה האנושי הכללי מבטל את הגבולות שבין תקופה לתקופה , בין אומה לאומה : מד , שהיה לעולמים הוא שיהיה לעולמים . גם ההבדל שבין מציאות לחזון כאילו פורח לו בתחום שלטון האגדה , ואיננו . מה ש'לא היה ולא נברא' יכול להיות ואולי סופו שיהיה וייברא . גם החלום , הנובע ממקורות החיים ומנושאי אמיתם של החיים , הוא מיסודי האגדה ומשרשיה . ב . האגדה נבדלת מסיפורו של הסופר ביתרון העלילה על הביצוע . הגרעין העובדתי או הרעיוני נמסר בה בנוסחאות מנוסחאות שונות ; כי רבים שותפים בה , ולא על הלבוש האמנותי תחיה . יש והאמנות גואלת את החומר ההיולי , הנמסר בגוף אגדה , ומתקנת אותו תיקון עולם ! ויש אשר יצירה , שהיא' לכאורה , יצירת סופר , אינה בעיקרה אלא אגדה שקדמה לה ושימשה , או היתה עשויה לשמש , לה יסוד . חקר האגדה ותולדות האגדה הוא איפוא בראש וראשונה חקר תולדות הנושאים והעלילות . האגדה בכלל נפרדת לארבעה ראשים : סיפורי אהבה , סיפורי גבורה , סיפורי אמונה , סיפורי חכמה ; וכל אחד מארבעה אלו יוצא במידה שווה לסוגים שונים והם—המעשה והמעשית , הבדיה והמשל . הגדרת כל ראש בית אב ותולדותיו , עמידה והעמדה על המציין כל אחד מהם ועל המבדיל אותם אחד ממשנהו ( וביחוד הכרת צביונו של כל אחד אצל עמים שונים ובקרב סביבות שונות ןה—( תפקיד הםברה יסודי , שבלעדיו לא תתואר הכניסה לפרדס . תפקיד שני בדרגה הוא—הרצאת התיאוריות השונות , שהובעו בזמנים שונים ומפי חוקרים בעלי כיוונים שונים , על מקורה ומוצאה של האגדה ; כי לידי תיאוריה מוסכמת ומקובלת לא הגיעו עד היום בנידון זה , ולא עוד אלא שניתן לשער כי במידה שיהיה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר