התוכן

מתוך:  > שבילי האגדה > התוכן

עמוד:7

רבים הם המחקרים בענייני האגדה , ועדיין אין לנו מפתח לשערה ומדריד במבו כר .. גם המונחים המצויים לא הובהרו כולם די צרכם . אוצרות האגדה , שלכאורה הם משמשים יסוד ושורש לחינוך האדם , הריהם בעצם , כספר החתום . הספר המוגש בזה לקורא הוא כעין נסיון ראשון לשאול את לשון המקורות כמו שהם ולהביא את עדותם הישרה . כוונת המחבר היתד . לימודית וחקרית כאחת ; ברצונו היה לתת מבוא לאגדת העמים בכלל ולאגדת ישראל בפרט , שלמעשה הן רשות אחת ו מי שיכיר היטב את הקרוב לו , יהיו נהירים לו גם שבילי המרחקים . הספר מחולק לשלושה מדורים . במדור הראשון ניתנו ראשי פרקים של תורת האגדה . הדוגמאות נלקחו , במתכוון , ברובן מתוך המסורת היהודית , הקדומה והמאוחרת . במדור השני צוינו ראשי קווים של תולדות אגדת העמים , תוך הוראת המגע והקשר בינה ובין אגדת ישראל . ולזו האחרונה יוחד המדור השלישי . תולדות אגדת ישראל הן מעין מקבילה לתולדות אגדת העמים ועם זאת מעין חזרה על תולדות ספרות ישראל . כאן היה איפוא מקום להרחיב את הדיבור ולפרט את הראוי לפירוט . לתוך החיבור הוכנסו עשרות עלילות עממיות , רובן בקיצורן ובתמציתן , ומהן השאובות מתוך מקורות , או מסופרות על פי מקורות , שלא ניתרגמו עדיין לעברית . צירופן וכינוסן כאן לא נעשה לשם נתינת דוגמאות בלבד , כי גם פרקי הסקירה וההסברה אשר בספר אחת מטרתם : להפנות את הלב אל היצירה העממית , שתיקלט ותוכר ותיערך כנכס , שירי או מחשבתי —מיטב פרי רוחו ונפשו של האדם , של כל האדם , החל מתקופתו הקדומה . עלינו לדעת אוצרות אלה , ללמוד להבחין בין ערכיהם השונים למיניהם , ובעיקר לפתוח את העין והלב להשפעת י 1 פים ואמיתם . המחבר

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר