מבוא

מתוך:  > מסע אל הסוד > מבוא

עמוד:13

בדברים האלה אני כבר מסמן עמדה וכיוון ; בעיניי הסוד הוא עניין רציני עד מאוד שראוי לתת לו מקום מרכזי בחיים , אבל 'לא כל הרוצה ליטול את השם . 'ייטול לא אוכל כמובן לפזר לגמרי אף אחד מסוגי הערפל הרעים שהזכרתי , לא זה התאורטי ולא זה הקיומי רוחני . עצם ריבויין וגיוונן של התופעות עושה משימה זו בלתי אפשרית , ואפילו אם נמקד את המבט בקטע מן המכלול , השאלות שאפשר וראוי לשאול מסתעפות לכיוונים רבים ויכולות להידון ממגוון של היבטים . לא אתייחס בספר בפירוש לתופעות החברתיות והרוחניות העכשוויות שהזכרתי , שמעורבים בהן מוץ ובר ; הן עומדות ברקע שאיפתי המפורשת לעשות לסוד מקום בתמונת עולם רציונלית ביקורתית , אבל אינן בחזית הדיון . הבירור המושגי של ( מושג ) הסוד והפנומנולוגיה של הסוד מרכזיים יותר למטרתי , והם מתפתחים לאורך הספר ושוזרים את כל פרקיו ; אבל גם הם אינם הציר שמעצב את המבנה והמהלך שלו . הציר שסביבו הספר מתפתח ושדרכו אנסה לפתוח פתחים אל הסוד הוא העיון במסעו של רבי נחמן לארץ ישראל , מסע אל הסוד של בעל סוד מובהק ומופתי . דרך הנגיעה בבעל סוד ממשי ובחייו הממשיים אנסה לגעת בממשותו של הסוד , ובכך לתרום תרומה מסוימת לפיזור חלק מהערפל . רק חלק ; שכן , לטעמי , בצד הערפל הרע יש לזכור גם את הערפל הטוב , המהותי לסוד , 'הערפל אשר שם האלהים' ( שמות כ : יח . ( המסע לארץ ישראל היה נקודת מפנה בחייו של רבי נחמן . כעדותו שלו עצמו , כשבא TV : מארץ ישראל ' v-. ? ? T : אמר - T שהוא v מתביש " - : ? בכל T : rruiprirn rri-rinn שהשיג קדם שהןה באךץ ישךאל , ולא היו נחשבים בעיניו לכלום ( חיי מוהר"ן , אות נה ;( ועוד אמר שכל התורות שגלה קדם שהיה בארץ ישראל , אינו רוצה כלל שיהיו כתובים בספריו ( שם , אות שנז . ( עוד לפני המסע כבר קנה רבי נחמן לעצמו שם , ועדה קטנה של חסירים מעריצים נסתופפה סביבו , אבל רק עם שובו מארץ ישראל , והוא בן , 27 ראה את עצמו ראוי להנהגה . חוקרים שעסקו בחייו ובהגותו נתנו כמובן את דעתם גם על המסע לארץ ישראל , איש איש בדרכו , וישנן נקודות השקה ומגע בין התוכנות שהציעו ובין אלו שאציע אני . ובכל זאת הניחו לי בקעה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר