מבוא

מתוך:  > מסע אל הסוד > מבוא

עמוד:12

אלא על ילי התקשרות לצדיקים . ( אבל שוב , גודל היומרה , בהרחבת היריעה והעניין לחידה ולסור בכלל , אינו מתגבר על השובר והסייג : ' רעיון החידה' אינו החידה עצמה , וליבונו פתרונו של רעיון החידה נשאר תמיד מופשט ומרחף מעל פתרונה של כל חידה מסוימת . הדברים נכונים ביחס לכל חידה , ונכונים שבעתיים ביחס לחידה מהסוג שלפנינו וביחס לחידה המסוימת שלפנינו . חידת החיים - 'החידה 2 הגדולה' - אינה ניתנת עקרונית לפתרון , והבהרות פילוסופיות של החידה שבחיים ושל חידת החיים נשארות תמיד מופשטות וערטילאיות . בין השאר , ובעיקר , הן נשארות מופשטות משום שחידת החיים הממשית אינה חידה של 'החיים' במופשט ובאופן כללי : חידה החיים הממשית היא חידה של חיים ממשיים , חידה אישית של חיים אישיים , ועל כל יחיד לפתור אותה - או לשהות בתוכה - בעצמו . אמרתי שמושגי החידה והסוד אפופים בעצמם ערפל . החידה והסוד מעוררים שאלות שנוגעות למשמעות לשונית וגבולותיה , לאופיו של מעשה החידה ולהשפעתו על השומעים ועוד . נדרשת גם הבחנה בין כמה סוגים של תופעות המכונסות תחת מושגים אלה ; לא הרי חידה בחשבון כחידת שחמט , אינה דומה חידת היגיון לפרדוקס הגיוני , ואינו דומה פרדוקס הגיוני לקואן של חכם זן ו'לחירה . 'הגדולה אבל הערפל אינו רק תאורטי ומושגי . 'חידת החיים' של יחידים ו'חידת החיים' בכלל , הסודות והנסתרות שבחיים ובמציאות - כל אלה נהנים וגם סובלים בזמננו מ'יחסי ציבור' נמרצים , השנויים במחלוקת עזה שהיא בעיקרה קיומית ורוחנית . העידן החדש והרוחניות החדשה מרבים לדבר בשפת הסוד והמיסטיקה , לחוד חידות ולרמוז לחיים אחרים ולעולמות נסתרים . בעלי הארות והשראות למיניהם , מביאי בשורה ליחיד ולחברה ולקוסמוס , קוראים להתחדשות רוחנית , למגע ולהתחברות עם עומק ה'אני' וסודו . בכללם גם אסטרולוגים וקוראים בקפה , מיסטיקני טארות , מעלים באוב ומתקשרים עם העולמות העליונים ; אף לא נפקד מקומם של מרי קבלה וחסידי ברסלב , ששם אלוהים על לשונם ודבקותו בלבם , ישנים גם חדשים ( נ נח נחמ נחמן מאומן . ( וכולם חושפים טפח ומסתירים טפחיים , ומביאים דיבת הסוד והנסתר רעה בעיני אנשים מפוכחים , אנשים מן היישוב , בבחינת 'ןסךם אל תב י א נפשי , בקהלם אל תחד כבדי' ( בראשית מט : ו . (

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר