2. עגנון

עמוד:12

. 3 תחיית העברית כנושא מרכזי ביצירתו של עגנון אכן , כפי שניווכח לדעת , נושא זה תופש מקום מרכזי בכמה וכמה מיצירותיו החשובות של עגנון . הוא בולט במיוחד ביצירותיו הגדולות 'בנערינו 5 ר' למשל ברוך קורצווייל , 'מסות על סיפורי ש"י , 'עגנון ת"א , שוקן , , 1962 עמ' , 37 בקשר לאחדות הפנימית ביצירתו של עגנון , וכן עמ' 98 וכוי . וכן משה שמיר 'התרמיל , 'הקרוע בספר 'יובל ש"י' בעריכת ברוך קורצווייל , רמת גן , אוניברסיטה בר אילן , תשי"ח , ( 1958 ) עמ' . 96 שמיר אומר בין השאר - . 'יצירתו של עגנון ... היא כולה שקויה באוויר אחד ובמזג אחד עד תשתית , עד אחרון התאים הבונים . 'אותה אבל השווה הניתוח ההתפתחותי של א . בנד , 1968 , 'נוסטאלגיה' ע' 54 ואילך , והא 5 ילוג , שם עמ' . 451—448 6 אף ב'שירה' מופיע מודע ותיק כחמדת , בן לווייתו ובן דמותו על עגנון מאז , פעמים מספר ( ר' עמ' . ( 306 , 118 ואפילו גבריאל גמזו וגמולה מ'עידו ועינם' מופיעים שם קצרות ( ר' עמ' , ( 536—535 ועל פרט זה עמד זה לא כבר גם יצחק ברזילי במאמרו 'פשט ודרש ב"שירה" לש"י עגנון , 'ל"ז , 'הדואר' שנה נ , גיליון ל"ח , כ"ז באלול א''תשל , עמ' . 667 הופעת גמזו גמוזה ומקוצצת מאוד . וראוי לציין שבעמוד , 536 שהוא העמוד שלפני האחרון בסיפור , 'שירה' הטכסט בכללו מקוטע מאוד , וגם הגב' אמונה ירון ( עגנון , ( בתו של הסופר , אשר הביאה את הספר לדפוס לאחר מות המחבר , מעירה על כך ברשימתה 'עם צאת הספר' שנספחה לסופו ( עמ' . ( 541—539 ואכן , יש לקורא הרושם למקרא הדברים , שהם כמעין מיתווה ( סקיצה ) שהכין עגנון , ושהוא התכוון לשלב כאן יותר חומר על גמזו . על שאלת לאן , אבל לפרקים עונה אני על שאלת מאין באת' ( ישירה / עמ' . ( 118 כפי שנראה בפרקים הבאים , עונה הוא על שאלת 'מאין באת' בהזדמנויות ובדרכים רבות ושונות , אלא שמענהו לפרקים צריך עיון . אני תמים דעים עם אותם ממבקריו של עגנון , הרואים את מכלול יצירתו ארוכת הימים ורבת הפנים והגוונים בבחינת חטיבה אמנותית אחת , שאחדות פנימית מברחת את כל אגפיה . סיפורים שונים , המתייחסים לעניינים שונים ולתקופות שונות , קשורים בעליל זה בזד . באמצעות יסודות מאחדים מסוימים . די להזכיר את העובדה , שלעתים קרובות גיבורים מסיפור אחד צצים ומופיעים 'באופן טבעי / כמיודעים שאינם צריכים הצגה כלשהי , בתוך סיפורים אחרים , למשל : ר' יודיל חסיד , חמדת , שמאי , ארזף , יעל חיות ואחרים . גם דעות ונושאים עוברים ונמשכים מסיפור למשנהו ביצירתו של עגנון . נושא המשכי כזה , העובר כחוט השני בחלק ניכר ממיטב יצירתו של עגנון , הוא ללא ספק הנושא על דבר תחיית הלשון העברית בדורותינו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר