מבוא

עמוד:10

דוגמה , את חיפושיהם של הפילוסופים והוגי הדעות בכלל אחרי מקום שבו יוכלו לנוח מן הספקות , להסתמך על בסיס איתן של ברירות , של דעת . האמונה הדתית של הכנסיות שימשה במשך מאות רבות של ימי הביניים ושל התחלת הזמן החדש בסיס איתן כזה , אך כוחה נחלש . האם אפשר למצוא בידיעה או באמצעות הידיעה בסיס חדש לאמונה ? כפילות תפקידו של שפינוזה במאבק זה מסתברת על ידי כפילות העמדות , שאפשר לנקוט לגבי מפעלו של שפינוזה : אפשר לראותו כנציג השכלתנות בלבד ( כך יעקובי , ( או אפשר לראות את השכל כאחד התארים האלוהיים ולהדגיש שיש אינסוף של תארים כאלה , לפי תורתו של שפינוזה , והאדם החושב מחשבות נכונות מתקשר בכך אל היסוד האלוהי של היקום . הוודאות של ההוכחה הגיא 1 מטרית נעשית הביטוי והגשר אל אלוהים עצמו . תפיסה תיאיסטית זו של שפינוזה מתגלה לנו בדרך הפירוש , שהוגי דעות כגון לסינג והרדר מפרשים את תורתו . ב 1785 מפרסם יעק 1 בי את ספרונו על שפינוזה . ( Spinoza-Buchiein ) בספר קטן זה ( ראה כרך א , עמ' ( 482—481 הודיע יעק 1 בי על שיחה , שהיתה לו עם לםינג זמן קצר לפני מותו בשנת . 1781 בשיחה זו , כך הודיע יעקובי , הודה לסינג , שהוא שפינוזיסט , ולפי הערכתו של יעקובי הודה בכך שהוא כופר בעיקר . מנדלסזון , חברו הקרוב של לסינג , נפגע מדברים אלה של יעקובי , כי מובטח היה לו שחברו לסינג היה איש מאמין . ואילו הרדר הגן על לסינג המת , מפני שלא קיבל את הפירוש המצמצם של יעקובי , שלפיו המסקנה של תורת שפינוזה היא כפירה בעיקר . ב 1781 מפרסם קאנט את ספרו 'ביקורת התבונה הטהורה ' . ב 1787 יצאה המהדורה השנייה של הספר , ובמבוא להוצאה זו כתב את הפסוק המפורסם : 'נמצאתי חייב לבטל את הידיעה , כדי לפנות מקום . 'לאמונה מחשבתו של קאנט , שבאה על ביטויה במימרה זו — אנו מביאים כאן את הדברים שנאמרו במבואנו להוצאה העברית של הספר , עמ' כט ואילך — הוא אחד הרעיונות העמוקים ביותר שנחשבו מעולם על ידי פילוסוף , אבן פינה בכל ויכוח בין עולמו של המדע ועולמם של ערכי המוסר והאמונה . מנקודת המבט של הפרשה שבה אנו עומדים כאן — הוויכוח בין הדעת והאמונה שהיה רווח בשנות השמונים של המאה הי"ח בפילוסופיה הגרמנית בהשפעתו של יעק 1 בי — ראוי לציין , שבאותה שנה , , 1787 יצא ספרו של יעקובי 'דויד יום על , 'האמונה שבו העמיד לפני הפילוסופים אותה בעיה של היחס בין מדע לאמונה , אם גם לא נתן את תשובתו של קאנט . אך מה פירוש הדבר , שקאנט 'ביטל את הידיעה' ? נביא כאן שוב את דברי המבוא של התרגום העברי ( עמ' ל : ( ראה את התיאור החי והרענן אצל . Rudolf Sleinei , Die Ratsel der Philosophie השם הקודם של הספר Welt und Lebensanschauungen in 19 Jh . 1 , 1918

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר