I אנו הוויקטוריאנים

עמוד:13

סימטריות והפוכות לראשונות . אין הכוונה לומר : המיניות , לא רק שלא היתה מדוכאת בחברות הקפיטליסטיות והבורגניות , אלא אף נהנתה דווקא ממשטר של חירות מתמדת . אין הכוונה לומר : הכוח בחברות כמו שלנו הינו יותר סובלני מדכאני , והביקורת המועלית כנגד הדיכוי יכולה להעמיד פנים כאוות נפשה כאילו מדובר בשבר , לאמיתו של דבר היא חלק מתהליך שקודם לה בהרבה , ובהתאם לכיוון בו ייקרא תהליך זה , היא תופיע או כפרק חדש בסיפור היחלשותם של האיסורים , או כצורה ערמומית יותר וחשאית יותר של הכוח . מטרת הספקות שאבקש להציב מול ההיפותזה הדכאנית , אינה רק להראות את מופרכותה , אלא בעיקר למקמה מחדש בתוך כלכלה כללית של שדות השיח על אודות המין בתוככי החברות המודרניות מן המאה ה 7 ו ואילך . מדוע דיברו על המיניות ? מה אמרו עליה ? מה היו תוצאי הכוח שנוצרו על ידי מה שאמרו עליה ? אילו קשרים התקיימו בין שדות השיח , ההנאות ותוצאי הכוח ששוקעו בהן ? איזה ידע לבש צורה מכאן ואילך ? בקיצור , מדובר בזיהויו - באופן הפעולה שלו ובטעמי קיומו - של משטר הידע כוח הנאה אשר משמש אצלנו בסיס לשיח על המיניות האנושית . מכאן נובע כי העניין המהותי ( בשלב הראשון לפחות ) אינו דווקא לדעת אם אומרים למין כן או לא , אם מנסחים איסורים או היתרים , אם מודים בחשיבותו או מכחישים את השלכותיו , אם מסגפים או שלא מסגפים את המלים שבהן משתמשים על מנת לציינו , העניין החשוב הוא להביא בחשבון את העובדה שמדברים עליו , את מי שמדברים עליו , את האתרים ונקודות המבט שמהם מדברים עליו , את המוסדות המשדלים לדבר עליו , המאחסנים ומפיצים את מה שנאמר עליו , בקיצור , את ה"עובדה השיחנית" הגלובלית , את ה"השחה" ( mise en discours ) של המין . מכאן גם שהנקודה החשובה תהיה לדעת , תחת אילו צורות , דרך אילו ערוצים , בהחליקו לאורך אילו שדות שיח , מגיע הכוח עד להתנהגויות הקטנטנות והאינדיווידואליות ביותר , אילו שבילים מאפשרים לו להגיע עד הצורות הנדירות והכמעט בלתי ניתנות לזיהוי של התשוקה , כיצד הוא חודר להנאה היום יומית ומפקח עליה - כל זאת באמצעות תוצאים שיכולים להיות של סירוב , של חסימה , של פסילה , אך גם של שידול ושל העצמה , בקיצור - "הטכניקות מרובות הצורות של . "הכוח מכאן , לבסוף "שהנקודה החשובה לא תהיה לקבוע האם התוצרים השיחניים ותוצאי הכוח מובילים לניסוח האמת על אודות המין , או להיפך , לשקרים שמטרתם לצעפו , אלא לחלץ מתוכם את "הרצון ליידע" שמשמש להם בעת ובעונה אחת כבסיס וכאמצעי . ראוי להימנע מאי הבנות : אינני מבקש לומר שהמין לא היה מנודה או חסום או מוסווה או מובן שלא כראוי מאז העידן הקלאסי . אף אינני טוען שמתקופה זו ואילך סבל המין מכל אלה פחות מאשר לפני כן . אינני אומר שנידוי המין הוא רק

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר