I אנו הוויקטוריאנים

עמוד:12

וחפוז ש"הוקיעו" את המין - אך נצטרך גם לשאול מדוע אנו מתמלאים היום רגשי אשם כה חזקים , על שהפכנו אז את המין לחטא ? באילו דרכים הגענו להיות "לא בסדר" ביחס למין שלנו ? וכיצד נעשינו לציוויליזציה ייחודית דיה עד שתוכל לומר לעצמה , שבמשך זמן כה רב ואף עד עצם היום הזה , היא עצמה " חטאה" כנגד המין באמצעות ניצול לרעה של הכוח ? כיצד אירע ההיסט הזה , אשר מתיימר לשחרר אותנו מטבעו החוטא של המין , ובתוך כך הוא מטיל עלינו את האשמה בדבר משגה היסטורי גדול שנעוץ בדיוק באותו ייחוס מדומה של טבע פגום למין , ובגזירת מסקנות הרות אסון מתוך אמונה זול ייאמר כנגדי כי אם אנשים כה רבים קוראים היום לדיכוי בשמו , הרי זה משום שהוא מוכח היסטורית , וכן , שאם במשך זמן כה רב הם מכבידים עליו מלים רבות כל כך , הרי זה משום שדיכוי זה מעוגן עמוקות , משום שיש לו סיבות ושורשים מוצקים , משום שהוא מכביד על המין באופן כה חמור , עד שבוודאי לא די בהוקעה חד פעמית אחת על מנת לשחרר אותנו מעולו . המלאכה אינה יכולה אלא להימשך זמן רב . זמן רב עוד יותר , ללא ספק , הואיל וממהותו של הכוח - במיוחד של כוח כמו זה שפועל בחברה שלנו - היא להיות דכאני ולדכא בתשומת לב מיוחדת את האנרגיות המיותרות , את עוצמת ההנאות ואת ההתנהגויות החריגות . יש אפוא להתכונן לכך שתוצאי ההשתחררות ביחס לכוח דכאני זה יופיעו לאטם . המאמץ לדבר בחופשיות על המין ולקבלו כמות שהוא הינו כה זר לקו ההתפתחות הטבעית של היסטוריה שלמה שהיא היום כבר בת אלף שנה , ובנוסף לכך הינו מאמץ עוין במיוחד למנגנונים היסודיים של הכוח , עד שאין הוא יכול שלא לדשדש זמן רב בטרם יצליח במשימתו . ובכן , אפשר להעלות שלושה ספקות משמעותיים ביחס למה שאכנה " ההיפותזה . "הדכאנית ספק ראשון : האם באמת מהווה דיכוי המין עובדה היסטורית מוצקה ? האם מה שמתגלה במבט ראשון - ואשר מתיר כתוצאה מכך להעמיד השערת פתיחה - הנו באמת התחזקות או אף היווסדות משטר של דיכוי המין החל מן המאה ה 7 ו ? שאלה היסטורית מובהקת . ספק שני : האם אופן הפעולה של הכוח - ובמיוחד של זה המופעל בחברה כמו שלנו - באמת שייך במהותו לסדר הדיכוי ? האם האיסור , הצנזור , ההכחשה , הם באמת האופנים שבהם מופעל הכוח באופן כללי , אולי בכל חברה , ולבטח בחברה שלנו ? שאלה היסטורית תיאורטית . לבסוף , ספק שלישי : האם השיח הביקורתי העוסק בדיכוי פוגש במנגנון כוח שעד אותו רגע פעל ללא ערעור , על מנת לחסום את דרכו , או ששיח זה מהווה דווקא חלק מאותה רשת היסטורית שאליה שייך הדבר שהוא מוקיעו ( וללא ספק מסלפו ) בקוראו לו ? "דיכוי" האומנם יש שבר היסטורי בין עידן הדיכוי ובין הניתוח הביקורתי של הדיכוי ? שאלה היסטורית פוליטית . בהצגת שלושה ספקות אלו , אין העניין מתמצה בהעמדת השערות נגד

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר