I אנו הוויקטוריאנים

עמוד:11

הוא זה שמשמש כיום משענת לצורה העתיקה - המוכרת והחשובה כל כך במערב - של ההטפה . דרשה מינית כבירה - אשר היו לה תאולוגים מחוכמים משלה וקולות עממיים משלה - התפשטה בתוך החברות שלנו זה כמה עשרות שנים . היא הצליפה בסדר הישן , הוקיעה את הצביעויות , שרה הלל לזכותו של המיידי ושל הממשי . היא עוררה את החלום בדבר העיר האחרת . ניזכר בפרנציקקנים , ונשאל את עצמנו כיצד קרה שהלידיות , שהדבקות הדתית , אשר ליוו זמן רב את המפעל המהפכני , הועברו בחברות התעשייתיות והמערביות , בחלקן הגדול לפחות , אל המין . רעיון המין המדוכא איננו אפוא אך ורק עניין תיאורטי . הטענה בדבר מיניות שמעולם לא היתה אמורה להיות משועבדת בחומרה רבה יותר מאשר בזמנה של הבורגנות הצבועה , העסוקה והפנקסנית , נמצאת מזווגת עם דגשיו של שיח המיועד לומר את האמת על המין , לתקן את כלכלתו בתוך הממשי , לחתור כנגד החוק השולט בו , לשנות את עתידו . הטענה על אודות הדיכוי והצורה של הדרשה מנגנות חזרה זו לזו , הן מחזקות זו את זו הדדית . לומר שמין אינו מדוכא , או ליתר דיוק שהקשר בין המין לכוח איננו קשר של דיכוי , פירושו להסתכן בפרדוקס עקר . לא תהיה זו רק התנגשות עם תיזה מושרשת . תהיה זו הליכה נגד כל הכלכלה , נגד כל ה"אינטרסים" של השיח אשר עומדים בבסיסה . זו הנקודה שבה הייתי רוצה למקם את סדרת הניתוחים ההיסטוריים שספר זה הוא בעת ובעונה אחת ההקדמה שלהם וניסיון ראשון לסקירתם הכללית : ציון כמה נקודות משמעותיות מבחינה היסטורית ושרטוט קו המתאר של כמה בעיות תיאורטיות . מדובר בעצם בבחינת המקרה של חברה , אשר זה יותר ממאה שנה מלקה את עצמה בקולניות על צביעותה , מדברת ברוב נןלל על אודות שתיקתה שלה , מתעקשת לתאר בפרוטרוט את מה שהיא אינה אומרת , מוקיעה את הכוחות שהיא מפעילה ומבטיחה להשתחרר מן החוקים שאפשרו את תפקודה . ברצוני להלך לא רק לאורך שיח זה , אלא גם סביב הרצון הנושא אותו והכוונות האסטרטגיות התומכות בו . השאלה שברצוני להציג איננה מדוע אנו מדוכאים , אלא מדוע אנו אומרים , בלהט כה גדול , במרירות כה רבה כנגד העבר הקרוב ביותר שלנו , כנגד ההווה שלנו וכנגד עצמנו , שאנו מדוכאים ? באיזו דרך עקלתון הגענו למצב שבו אנחנו מאשרים שהמין בחברתנו מוכחש , שבו אנו מורים באצבע על כך שאנו מחביאים אותו , שבו אנו אומרים שאנחנו משתיקים אותי - וכל זאת תוך ניסוחו במלים מפורשות , תוך ניסיון לגלות אותו בהווייתו העירומה ביותר , תוך הכרזה עליו בפוזיטיביות של כוחו ושל תוצאיו ? בוודאי מוצדק שנשאל את עצמנו , מדוע במשך זמן כה רב קושר המין עם החטא - ועדיין יהיה צורך לראות כיצד קישור זה נוצר , ולהישמר מלומר באופן כוללני

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר