הקדמה

עמוד:13

הקדמה לפני כשני עשורים הגיעה אלי אם צעירה , ובפיה בקשת עזרה : לסייע לה בתהליך ההתמודדות עם "הרעש והמהומה " ... שהיא חווה בבית ומחוצה לו עם שני בניה התאומים בני החמש . מפגש זה , ראשון מסוגו , אירע בהיותי פסיכולוגית צעירה , אחת מבין צוות פסיכולוגים העוסק בפיתוח מודלים של תמיכה וייעוץ להורים בשירות הפסיכולוגי בעיריית ירושלים . ובכך נפתחה בפני הדלת לעולם המופלא של הורים לילדים תאומים . עם השנים הצטרפו אליהם הורי שלישיות ואף רביעיות , וכן הורים לשני זוגות תאומים ואף הורים לתאומים ושלישיית גם יחד . התחלתי לחפש , בארץ ובחוץ לארץ , ספרות ייעוץ והדרכה שתסייע בהדרכת הורי תאומים , וגיליתי כי קיים מחסור ניכר בתחום זה . חלקה האחד של הספרות המקצועית , הפונה לבעלי מקצוע שונים , נשען על המחקר הגנטי ואינו נותן כל מענה לצורכי ההורים והמחנכים . חלקה האחר עוסק בחקר הפסיכופתולוגיה , הנובעת מקשייהם של התאומים בבניית הזהות האינדיבידואלית והשגת הנפרדות הפסיכולוגית . ספרות זו , לצערי , משיגה בדרךכלל תוצאה הפוכה מזו שמבקש ההורה לתאומים . במקום תמיכה והדרכה - היא מעוררת חרדה ופחד , מגבירה את חוויית חוסר האונים ומבליטה את הקשיים ואת כל הנגזר מהם . מעבודה פרטנית עם זוגות הורים לתאומים התפתחה בהדרגה הסדנה להורים , שהתבססה על הצורך הגדל והולך להעלות את זמינותו של איש המקצוע לשירות ההורים , וכן על מודלים של קבוצות תמיכה לעזרה עצמית , המשלבות מתן ידע וכלים להתמודדות עם סוגיות תאומיות . הקבוצה נועדה לפעול ברוח מיוחדת , המותאמת להזדקקותם של חבריה לתמיכה ולעזרה . הגישה העקרונית , אשר נבחרה ופותחה לעבודה עם הורי התאומים , נשענת על מודל הקונסולטציה בנושאי בריאות הנפש ( לפי קפלן , 970 ו , ( כפי שפותח בשירות הפסיכולוגי

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר