מבוא

עמוד:7

דיון אקדמי על השינויים האלה מעל דפיו של כתב העת . המאמר השני המובא כאן נכתב במסגרת דיון זה . המאמר משקף את השינויים שחלו בתוכני החינוך המשפטי בישראל בעשור שחלף למן פרסום המאמר הראשון . הוא גם משקף את השינויים שחלו בחיי שלי . הרבה מהאמירות שנכללו במאמר הראשון , ושנחשבו בעת היכתבן מאתגרות וחדשניות , זכו במהלך שנות התשעים בתפוצה נרחבת בפקולטות למשפטים הפועלות בישראל . עשרות צעירות וצעירים שבו מלימודי הדוקטורט שלהם בפקולטות למשפטים בארצות הברית והצטרפי לסגלים של הפקולטות בישראל . לגביהם , הקריאה לעיסוק רב תחומי במשפט והקריאה להשתחררות האקדמיה משיפוטי הערך של בתי המשפט היו בגדר המובן מאליו . אכן , בפרקטיקות המחקר וההוראה שלהם , חוללו צעירות וצעירים אלה את השינוי הגדול שחל בחינוך המשפטי בישראל בשנות התשעים : העתקת הפעילות והזהות העצמית של הפקולטות למשפטים משדה הפרקטיקה המשפטית של עורכי הדין והשופטים לשדה הפעילות של האקדמיה . המאמר הראשון נכתב בחדר העבודה ספון הספרים של המלומד . הוא עוסק איפוא בעיקר בתוכני המחקר המשפטי . המאמר השני נכתב בתקופה שבה שימשתי כדיקאן הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . המפגש היומיומי עם הסטודנטים הלומדים בפקולטה הבליט לעיני את צורכיהם של הצעירות והצעירים המגיעים לפקולטה כדי לרכוש הכשרה משפטית שבאמצעותה יוכלו לתפקד בהצלחה בשדה הפרקטיקה המשפטית . המאמר השני נכתב איפוא תוך מודעות רבה יותר למשימות ההוראה שהפקולטה למשפטים צריכה לעמוד בהן . בלשכת הדיקאן גם התחדדה מודעותי למצב המיוחד שבו נתונות הפקולטות למשפטים , בעולם ובישראל . מצד אחד , הן מבקשות לתפקד במחלקות אקדמיות לחקר תופעת המשפט , בדומה לאופן שבו מתפקדות המחלקות השונות בפקולטות למדעי הרוח והחברה . מצד שני , הפקולטות למשפטים מתפקדות כבתי ספר מקצועיים להכשרתם של עורכי דין ושופטים . מצאתי בשניות הזאת מקור למתחים , ולעיתים גם לצער ועוגמת נפש , בתפקוד היומיומי של הפקולטה . אבל מצאתי בשניות הזו גם מקור לאחריות המוטלת על הפקולטה כלפי החברה , אחריות להקניית חינוך ראוי - מקצועי , הומניסטי , רחב אופקים - למשפטני המחר . נוסף על כך , מצאתי בשניות הזדמנות לפעול באמצעות הפקולטה למשפטים לשיפור

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר