פיתוח תחושת מסוגלות עצמית ותכנית "חבר וירטו@לי"

עמוד:144

בפעילויות אורייניות , גם כאלו שאינן קשורות לעצם הפעולות שעניינן החברות הווירטואלית . על פי עדויות של המורים , התלמידים מוכנים להתעסק במשימות של קריאה וכתיבה בשיעורים שונים ולהתמיד בהן יותר מאשר בעבר . למרות התרומה היחסית של פעילות חבר וירטו @ לי להגברת תחושת המסוגלות העצמית של התלמידים , השינויים אצל המשתתפים בפעילות הם לרוב שינויים הממוקדים ביכולתם לפתח חברות מתוקשבת , לכתוב מכתב בדואר אלקטרוני או לשתף אחרים באירועי החיים שלהם . תחושות עמוקות של מסוגלות עצמית נמוכה ושל "אני לא מספיק שווה ולא מספיק יכול" נבנו אצל המתבגרים שהשתתפו בתכנית , כמשך שנים רבות של תסכולים לימודיים וחברתיים . יש צורך בהרבה הזדמנויות מאתגרות , שהתלמיד תופס את תוצאותיהן כהצלחה אישית , כדי להגביר את תפיסת המסוגלות העצמית שלו . הדוגמה הבאה של יוגב מדגימה תלמיד עם לקויות למידה קשות , שהרגיש במהלך הפעילות של חבר וירטו @ לי , שהוא מתמודד עם אתגר ויכול לו . עם זאת , תחושות עמוקות של ערך עצמי נמוך ממשיכות לעמוד בדרכו ומפריעות לו לקדם את הישגיו האישיים . סיפורו של יוגב יוגב הוא נער בן 17 שנים . הוא גבוה ונאה מאוד . שערו משוח בגיל והוא לבוש על פי צו האופנה של בני הנוער . הוא לומד בכיתה י ' נפרדת , המיועדת לתלמידים בעלי לקויות למידה קשות , שלא הצליחו להשתלב מבחינה לימודית והתנהגותית במסגרות לימוד רגילות של התיכון המקיף . במבחני הישגים שנערכו לתלמידי כיתתו היו הישגיו של יוגב בידע כללי ובמתמטיקה סבירים , אך הוא התקשה מאוד בקריאה ובכתיבה . מיומנויות הפענוח שלו בקריאה נמוכות והבנת הנקרא שלו תואמת את זו של כיתה ד-ה . שגיאות הכתיב שלו רבות כל כך עד שהן הופכות את הכתיבה שלו לבלתי מובנת . ההתנסויות הלימודיות המתסכלות שלו במהלך שנות הלימוד בבית הספר תרמו ללא ספק לסירוב שלו להשתתף בכיתתו בפעילויות הקשורות בקריאה ובכתיבה והפחיתו את הנכונות שלו להתמודד עם כל טקסט כתוב , כולל קריאה במדורי הספורט של עיתון יומי , אף שהוא חובב כדורגל מושבע . כאשר מורת הכיתה הציעה לתלמידים להשתתף בפעילות "חבר וירטו @ לי " נענה יוגב ברצון להזמנה וסיפר "אני אוהב מחשבים ויש לי גם מחשב בבית , אבל לא מחובר לאינטרנט . " במהלך חודשי הפעילות יוגב התמיד בהתכתבות . הוא ראה בקשר זה קשר אישי והשתדל לשלוח את מכתביו לפני שמישהו אחר בחדר יציץ אל מסך המחשב שלו . התלהבותו גברה עם הזמן ולאחר כשלושה חודשים הוא ביקש מחברו לכיתה את הכתובת של החברה הווירטואלית של החבר , וזאת מתוך רצון להתכתב עם אדם נוסף . הוא המשיך להתכתב עם שתי סטודנטיות עד לסוף שנת הלימודים .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר