מיומנות של התנהגות אסרטיבית

עמוד:134

כניעות מתקשרת לחסר , כמו ביישנות ופאסיביות , והאדם המתנהג כך נמנע מלבטא את רגשותיו , את צרכיו וזכויותיו . רוזמן , פרנקל וזלצמן ( 1997 ) מתארות התנהגות זו כמבטאת עמדה בסיסית של "אני לא בסדר , אתה . "בסדר אגרסיביות מתקשרת לעודף , כמו כעס ואימפולסיביות , והאדם המתנהג כך מבטא את רגשותיו וצרכיו על חשבון אחרים . התנהגותו מציגה עמדה של "אני בסדר , אתה לא . "בסדר לעומת הקצוות של כניעות ואגרסיביות , הרי אסרטיביות ממוקמת במרכז הרצף ומתפרשת כהתנהגות מקדמת , שבאמצעותה האדם עומד על זכויותיו מבלי לפגוע בזכויות הזולת . התנהגות כזו מבטאת עמדה של "אני בסדר , אתה בסדר . " סנז דה אסדו ליזרגה ושותפיה ( Sanz de Acedo Lizarraga et al ., 2003 ) פיתחו תכנית התערבות לטיפוח אסרטיביות אצל תלמידי בית ספר יסודי עם לקויות למידה וליקויי קשב והיפראקטיביות , שגילו קשיים בוויסות עצמי לימודי והתנהגותי . התכנים בתכנית לטיפוח אסרטיביות כללו מיומנויות חברתיות , סגנונות תקשורת , מתן וקבלה של משוב , מתן כבוד לאחר , הבנת המשמעות של " להיות אסרטיבי , " סינגור על רעיונות אישיים , ניהול משא ומתן וחיזוק ההערכה העצמית . החוקרים מעידים על שיפור משמעותי כמרכיבי ההתנהגות האסרטיבית של התלמידים שהשתתפו בתכנית זו בהשוואה לתלמידי קבוצת הביקורת . התכנית של סנז דה אסדו ליזרגה ושותפיה ( 2003 ) השתמשה באסטרטגיית IDEAL לפתרון בעיות , אסטרטגיה בת חמישה צעדים , שפותחה על ידי ברנספורד וסטיין . ( Bransford & Stein , 1993 ) לפני תחילת הפעילות למד התלמיד את שני הצעדים הראשונים באסטרטגיה : לזהות ולהגדיר . לאחר מכן פנה התלמיד לפעול בדרך אסרטיבית ותוך ויסות עצמי ( צעדים , ( 4-3 ובתום הפעילות הוא העריך את התנהגותו וביצע העברה של אפיוני ההתנהגות שלמד למצבים חדשים ( צעד . ( 5 הצעדים לרכישת התנהגות אסרטיבית על פי אסטרטגיית IDEAL היו : . 1 לזהות . ( Identify ) זיהוי וניתוח ההיבטים החשובים של המצב ; . 2 להגדיר ?( Define ) הגדרת המשמעות והיתרונות של התנהגות אסרטיבית , ובחירה בדרך פעולה מתאימה ; . 3 לבצע : { Execute ) ביצוע הפעילות בדרך אסרטיבית ותוך ויסות עצמי ; . 4 להעריך nmvn : ( Assess ) של התלמיד שנעשתה במסגרת קבוצתית . התלמיד העריך את הביצוע שלו , תוך רפלקציה עצמית ; . 5 להעביר : ( Learning ) תרגול המיומנות האסרטיבית שנלמדה באמצעות משחק תפקידים והעברתה למצבים מעשיים נוספים .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר