האפרטהייד והמאבק

עמוד:12

באמצע המאה ה , 19 החלה למעשה מדיניות האפרטהייד , זמן רב לפני שזכתה לשמה הרשמי . טובה גדולה עשה לי שגרירנו לשעבר בדרום אפריקה , דוד אריאל , במהלך ביקורי הראשון בפרטוריה , כאשר לקח אותי בפברואר 1987 לביקור בגלעד לזכרם של חלוצי "המסע . "הגדול אי אפשר להבין את דרום אפריקה של ימינו בלי לבקר במרובע האבן המאסיבי שבמבואות פרטוריה , המתעד את המסע בן שמונה השנים צפונה . איש לא יבין זאת טוב מאיתנו הישראלים . כל המסרים שחונכנו עליהם בישראל המתהווה - של מעטים מול רבים , חלוציות , כיבוש השממה , אומץ לב , אחוות לוחמים והסתפקות במועט - מוצגים לעיני המבקר באתר ההנצחה הבורי , במנות גדולות ובפשטות . מסר אחד בולט מעל לכל האיש הלבן התמים ושוחר השלום מתגונן מול עדת הילידים השחורים חורשי רעתו . האיש הלבן , המביא את הקדמה לילידים הנבערים , המשחרר את היבשת מתרדמתה , הנוטל את כל הסיכונים האישיים - הוא הקורבן להתקפות בלתי פוסקות של הילידים . זה שכרו של האפריקני על כל מה שהעניק ליבשת השחורה . אין זכר כמובן לתוקפנות כלשהי כלפי הילידים או לפגיעה בזכויותיהם . "יציאת מצרים" בנוסח אפריקנרי . בשום מקום אחר אי אפשר לגלות את השורשים העמוקים של האפרטהייד . "המסע הגדול" הוא שהצמיח אותו . על פי המיתוס הזה , המתיישב הלבן נטל את היוזמה , שעט צפונה תוך הסתכנות , והעניק את חלבו ודמו לאדמה ולילידיה , וכאשר ראה שכר בעמלו - גילה יהלומים , זהב , גילה את המרחבים ופיתח אותם - לא היה ספק בעיניו שהוא לא רק חלק מהמקום , אלא שהוא בעליו . רוחו של "המסע הגדול" ריחפה על דרום אפריקה קרוב ל 150 שנה . סמל המסע המפרך היה ה"לאגר" - המחנה המבוצר , הכרכרות הערוכות במעגל לחניית הלילה כשהן מסוככות על הטף והצאן , וקני הרובים המופנים החוצה לעבר הילידים חורשי הרע . תחושת המצור של משתתפי המסע הגדול הונחלה ליורשיהם וליוותה בהמשך את כל מעשיהם ומחדליהם . באמצע המאה ה , 19 בעקבות גילוי שדות היהלומים והזהב , סללו חלוצי "המסע הגדול" את הדרך לגל נוסף של מהגרים לבנים , בריטים ברובם המכריע . ריכוז המהגרים הבריטים גרר אחריו מעורבות אינטנסיבית של בריטניה בכל המתרחש בדרומה של יבשת אפריקה . המתח הבורי בריטי הגיע לשיאו ב , 1899 עם פרוץ "מלחמת הבורים"

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר