ה חיים במדבר

עמוד:94

בסוכות במדבר : "כי בסכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מאלץ , "מצרים "אשר ישבו בני לשראל בסכות בחג בחלש השביעי" ( ויק' כג ; 43 נחמ' ח ; 14 וראו רב' טז . ( 13 לאחר יציאת מצרים מושיב האל את בני ישראל בסוכות , ואילו יונה בונה מיוזמתו סוכה . האם הישיבה בסוכה באה לרמז כי נינוה היא כמו מצרים שממנה יצא זה עתה יונה ? הסוכה במקרא היא בעלת משמעות מטפורית המדגישה את חסות האל ואת בריתו עם האדם . יוצא אפוא כי הסוכה , למרות היותה מבנה ארעי , מציינת קשר נצחי בין העם לאלוהיו ( עמ' ט ; 11 יש' א 8 ועוד . ( מטרת הסוכה להגן על האדם : "לסכה תךזיה לצל יומם מחלב ולמחסה ולמקזתור מזלם וממטר" ( יש' ד . ( 6 הסוכה שאותה בונה יונה אינה מצליחה להגן על יונה מחום השמש וגם לא להיטיב את הרגשתו - יונה נשאר שבוי בכעסו . הרחמים שגילה האל על אנשי נינוה ממשיכים להיראות בעיניו כרעה גדולה ( יונה ד . ( 6 לאורך העלילה מחפש יונה מחסה , תחילה הוא מוצא הגנה באונייה ואפילו יורד לירכתיה ( יונה א , ( 5 אולם מיד מתברר כי האונייה היא מחסה ארעי , שהרי תוך זמן קצר הסערה טלטלה אותה עד שכמעט נשברה . פעם נוספת מוצא יונה מחסה במעי הדג . בליעתו על ידי הדג אינה פרי בחירתו , היא מתרחשת על פי תכניתו של האל האב . ובהמשך העלילה יונה בונה מיוזמתו סוכה המשמשת לו סוכך , תומך , מקלט מהחום הנורא . בירכתי הספינה נרדם יונה , עוצם את עיניו ואילו כעת הוא מתבונן ומבקש לראות את המתרחש בעיר : "ויצא יונה מן העיר וישב מלןדם לעיר מעש לו שם סכה וישב תרזףניה בצל עד אשר ילאה מה יסיה בעיר" ( יונה ד . ( 5 האל ראה את חזרת אנשי נינוה מדרכם הרעה ( יונה ג , ( 10 ויונה מקווה לראות את האל מתחרט על הצלת העיר . גם בסיפורה של סדום אברהם עמד והביט בגורל ערי הכיכר . אברהם התבונן כדי לדעת אם הצליח לשכנע את האל במאבקו על הצלת העיר סדום . אברהם עמד לפני ה' ( בר' יח ( 22 ואילו יונה מלכתחילה בורח על הדואליות במשמעות הסוכה כמקום ארעי מחד , ובמשכן של קבע מאידך , ראו : גלפז פלר 2008 ) . ( 47 , 34 : 'ב

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר