ד מסע ביבשה

עמוד:86

8 מעשה העגל נחשב חטא כבד מאור . אם כך , ארבעים יום בלבד נדרשו לעם העבדים להפוך את לבו ולבקש להם אלוהים אחרים . ארבעים הימים חוזרים גם בסיפור יונה . יונה מצווה לנבא לאנשי נינוה 9 כי העיר תיהפך בעוד ארבעים יום . שהות יונה במעי הדג מביאה לצמיחתו , והוא מצליח לחוש בקרבת האל . אולם , לאחר הקאתו מבטן הדג חלה נסיגה מחוויית הקשר עם עצמו ועם אלוהיו . יונה מנבא לאנשי נינוה רק יום אחד , במקום שלושה ימים , ואינו יכול להכיל את שינוי גורלה של נינוה . תופעה זו של התעוררות עצומה ולאחריה הידרדרות מתבטאת גם אצל עם העבדים , בני ישראל . עם העבדים אינו מצליח להטמיע בקרבו , במעשים שבשגרה , את חוויית הקדושה האדירה שחש בקריעת הים ובמעמד הר סיני . התגלות האל לאדם היא אפיזודה חולפת שאין לה השפעה מספקת על המשך המציאות הקשה של החיים . בדומה ליונה , גם בני ישראל , לאחר המעבר בים , מתחילים בתלונות חוזרות ונשנות . קטנות האמונה של העם באה לידי ביטוי במעשה עגל הזהב . האל ציווה באוזני העם : "לא תעשה לף 9 קזל לכל תמונה אשר בשמים ממעל נאשר באבץ מתחת נ ^ שר במים מתחת לאלץ '' ( שמ' כ . ( 4 כעבור ארבעים יום מבקש העם . "קום עשה לנו אלהים $ שר ? לכל לפנינו" ( שמ' לב . ( 1 אלוהים רואה בעגל הזהב חטא נורא ומכנה את העם בכינוי "קשה עורף" ( שמ' לב , ( 9 העם התרחק מקרבת האל והראה לו את עורפו . האל מבקש להשמיד את העם המורד : "ויאמר יה ( ה !^( ל משה ראיתי אפי # ת העם הזה להנה עם קשה עלף הוא ; לעתה לירור בל ! ם ל ^ כלם הניחה לי ל ^ עשה אלקנןל לגלי גדלל" ( שמ' לב . ( 10-9 לעם אין עוד תקנה ואין הוא ראוי לקרבת האל . אלוהים מבטא את רצונו להשמיד את העם וליצור ממשה גוי גדול . משה יהיה לאבי העם החדש . 1 תפיסת החטא במעשה העגל ניכרת גם במקומות נוספים בתנ"ן : רב' ט , 29-11 תה' קו , 19 נחמי ט . 18-17 ארבעים הימים יחזרו בסיפור אליהו כאשר יתרחש לו נס ויינתן לו כוח ללכת ארבעים יום ( מל"א יט . ( 8

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר