הרצאה ראשונה מבוא

עמוד:7

הרצאה ראשונה מבוא בסידרת הרצאות זו נבדוק מיספר זרמים באמנות המאה העשרים , תוך התמקדות בשתי שאלות מרכזיות שהעסיקו זרמים אלה מפרספקטיבות שונות - יצוג וסובייקט . אצל המודרניסטים התנסחו שאלות אלה במסגרת תהליך של בדיקה עצמית , כלומר נסיון לנתח ולפרק את התכונות המגדירות יצירת אמנות באמצעות היצירה עצמה . הפילוסוף קארל פופר ' הציע הבחנה בין שלושה עולמות : עולם 1 הוא עולם החומר - האובייקטים ; עולם 2 הוא עולם ההתנסות הסובייקטיבית - תהליכי החשיבה ופעילות הנפש ; ועולם - 3 עולם הטענות - הוא זה שהאובייקטים שלו הם תוצרי עולם , 2 כלומר תוצרי הפעילות המנטאלית של האדם . בעולם זה נכללים רעיונות , תיאוריות , מדעים , כל תוצרי האמנות , דתות , מיתולוגיות , מוסדות חברתיים ושאר התוצרים המופשטים של הפעילות האנושית . למרות שהאובייקטים של עולם 3 הם תוצרים , ניתן וצריך לדון בהם כאובייקטים עצמאיים , הקיימים אף בלי קשר לסובייקט שתרם לייצורם . יתר על כן , האובייקטים של עולם 3 יכולים לקום על יוצרם ולכוון את תהליכי ההתנסות הסובייקטיבית של עולם . 2 האובייקטים של עולם 3 הם לכן מושא מרכזי למחקר במדעים שונים . למעשה , טוען פופר , קשה לדמיין מדע שיעסוק אך ורק באובייקטים של עולם 1 ( או , ( 2 שכן כל עיסוק מדעי חייב להביא בחשבון את התיאוריה - את האינטרפרטציה של העובדות , שהיא אובייקט של עולם . 3 כאשר מושא מחקרנו הוא אובייקטים של עולם , 3 מתעוררת בעיית המטא שפה : איך נדבר על השפה באמצעות השפה , או כללית יותר , על אובייקטים מעולם 3 באמצעות אובייקטים מעולם ? 3 הבעיה נוסחה לראשונה במתמטיקה : גדל הוכיח שיש טענות באריתמטיקה שאי אפשר להוכיח באריתמטיקה ( כדי להוכיח שהשפה היא עקבית , נצטרך לעבור למטא שפה . ( ניתן לומר שבעיית המטא שפה היא בעיה מרכזית בחשיבת המאה העשרים . במיוחד בולט הדבר באמנות . בעיית המטא באמנות היא כיצד ניתן לנתח את יצירת האמנות 2 באמצעות היצירה עצמה . בעיה זו אינה חדשה , אך הטיפול בה הגיע

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר