זכויות חברתיות מהספרה הריונית

עמוד:781

פתיחת הליך בבתי המשפט המנהליים עמדה על 2 , 417 ש"ח . אם מביאים בחשבון כי הנזקקים לעתירות בנושאים אלה משתייכים בעיקר לאוכלוסיות החלשות ביותר : דיירי הדיור הציבורי , מצד אחד , ועובדים זרים או תושבי השטחים המבקשים איחוד משפחות , מצד אחר , קל להבין את המשמעות החברתית של התיקון הנ"ל . חלק גדול מהעתידות בתחומים אלה עלול לא להגיע עוד לבתי המשפט , פשוט מפני שבעלי הדין לא יוכלו להרשות לעצמם לשלם אגרה גבוהה פי חמישה מזו הנגבית בבג"צ . אכן , נגד הצו החדש הוגשה לבג"צ עתירה ציבורית ובה נטען ששיעור האגרה במקרים האמורים פוגע בזכות הגישה לערכאות של אוכלוסיות נזקקות > כמו גם לוקה בחוסר סבירות קיצוני וגגוע בגישה מפלה , תוך חריגה מסמכות השר המתקין ) . העותרים ביקשו שבג"צ יורה לשר המשפטים להקטין את האגרה ולהשוותה לאגרה הנהוגה בבג"צ . בעקבות העתירה ולחץ ציבורי החליטה ועדת חוקה , חוק ומשפט של הכנסת להשוות את התעריפים של שתי האגרות - האגרה לבג"צ והאגרה לעתירה מנהלית - ושתיהן הועמדו על סכום של 1 , 500 ש"ח . טענה דומה לפגיעה בזכות הגישה לערכאות נטענה ביחס לאגרת בית משפט הנגבית על הגשת עתירות מנהליות לבית המשפט המחוזי מכוח חוק חופש המידע , . 1998-ח"תשנ נטען כי סירובן של הרשויות לגלות מידע נשען מטבע הדברים על הכרת המחסום הכספי העומד לפני מבקשי המידע . בדיון בהצעת החוק בכנסת הובטח כי סכומי האגרות שייגבו בעת הגשת בקשה למידע יהיו מזעריים . סכומי האגרות בפנייה לרשות הועמדו על עשרות שקלים > כ 80 ש"ח כיום , ובמקרים מיוחדים עד כ 200 ש"ח ) כדי למנוע בקשות חסרות בסים . אלא שהקושי האמיתי במימוש הזכות לקבלת מידע נעוץ בגובה האגרה הנגבית על הגשת עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי . כאמור , הסכום הנגבה על הגשת עתירה לבג"צ נמוך יותר . נראה כי במקרים רבים נמנע המידע מהפרט רק בשל קיומו של מחסום כספי המונע מסורבי מידע מלעתור נגד הרשויות . פגיעה בזכות הגישה לערכאות או בזכויות חוקתיות אחרות ( כגון הזכות לייצוג וסיוע משפטי או הזכות לשוויון ) יכולה להיעשות על ידי הטלת אגרות על פרטים הנזקקים לייצוג וסיוע משפטי בהליך פלילי או אזרחי . בשאלות המתעוררות בקשר לאגרות אלה נעסוק בהמשך כאשר נדון בזכות לייצוג ולסיוע משפטי . 41 בג"צ 135 / 02 התנועה להגינות שלטונית נ' שר המשפטים > טרם פורסם , ( העתירה נמחקה . 42 תקנות בית המשפט ( אגרות ) > תיקון , < , 2002-ב"התשס ק"ת 43 . 6193 ראו ז' סגל "חופש המידע - לעשירים בלבד" הארץ . 25 . 12 . 2001 ראו גם ה' סומר '' חוק חופש המידע : הדין והמציאות '' המשפט ח ( תשס '' ג ) 44 . 435 ראו תקנות הסניגוריה הציבורית ( חובת תשלום של זכאים לייצוג , ( תש '' 45 . 2000-ס ראו תקנות הסיוע המשפטי ( תיקון , ( , 2001-א"תשס ק"ת , 848 שהוסיפו לתקנות הסיוע

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר