א. בריאת האדם

עמוד:13

יצר לעשות את הרע ; גם המלאכים , שאולי יש להם שכל , יצר הרע אינו שולט בהם . ואילו האדם יש בכוחו הטוב והרע , היפה והמכוער , הצדק והעוול : הטוב והיפה והצדק נבראו בידי האל ; לבריאת הרע והמכוער והעוול , נזקק לתחתונים כפופים לו . המינים ( הנוצרים ) ראו בנקיטת לשון הרבים ( נעשה בצלמנו , כדמותנו ) רמז לכך שהאלוהות היא אמנם משולשת . בוויכוחים עמם דחו חכמים פרשנות שכזו בהסתמכם על כתובי ההמשך , , "ויברא" , "בצלמו" או גם על כתובים נוספים שבהם מדבר אלוהים על עצמו בלשון רבים " או שמדברים עליו בלשון רבים . תירוץ זה לא סיפק את התלמידים : "לאלו דחיתם בקנה - לנו מה אתם משיבים " ? והתשובה לתלמידים הייתה שאף אם בבריאת האדם הראשון לא היו שותפים , הרי "מכאן ואילך בצלמנו כדמותנו , ולא איש בלא אשה ולא אשה בלא איש ולא שניהם בלא . "שכינה ( יש בעלי אגדה שערבבו גם את הקכ"ה בוויכוח עם המינים כשמשה-. כתב את התורה מפי אלוהים והגיע לפסוק זה , נעשה אדם , "אמר לפניו , רבונו של עולם , כה אתה נותן פתחון פה למינים ? אתמהה ! אמר 22 לו , כתוב - והרוצה לטעות . "יטעה ללמדכם שהחשש מפני פרשנות מוטעית ומטעה אינו מצדיק סטייה מן הלשון שבחרת לנקוט - בין כה וכה אין עצה ואין תבונה כנגד הפרשנים ( . ההתייעצות עם המלאכים לא נתקבלה על דעת כולם . היו שאמרו , הקב"ה נמלך בתורה , שכידוע נבראה לפני בריאת העולם ; או שנמלך 24 בנפשות של צדיקים שטרם נולדו - שהרי אין שום דבר שהקב"ה אינו יכול לעשות . וניתנו גם פירושים רציונליים יותר : אלוהים דיבר בלשון 25 רבים כדרך המלכים , שמאז ומקדם דיברו על עצמם בלשון אנחנו , ויש אומרים שהמלאכים נוקטים לשון רבים משום שהם נמלכים בעצמם , בינם לבינם . יש המפרשים לשון הרבים כאן כלשון : "זירוזין" המזרז עצמו 27 לעשות דבר , משתמש בלשון רבים . ומצויה גם סברה שאלוהים נקט לשון רבים אך ורק בבריאת האדם , מפני כבוד האדם , "על כי האדם חשוב מן . "הכל משנברא האדם , התנצחו חכמים אם טוב לו שנברא , או שמא מוטב היה שלא ייברא . אין כאן רמז למחלוקת האגדתית בין אלוהים ובין מלאכיו , אלא אולי הד לדברי קהלת , שיותר מן החיים ומן המתים ראה לשבח את "אשר עדיין לא היה" - וכל כך למה , משום שרק הוא "לא 31 ראה את המעשה הרע שנעשה תחת . "השמש פילון הבחין לעניין זה בין האדם בברייה ראשונית לבין בני האדם כמין . האדם שנברא בצלמו וכדמותו של אלוהים , לאמור ללא צלם וללא דמות , היה מעין קונצפציה מופשטת , עד שאלוהים יצר אותו עפר מן האדמה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר