מבוא

עמוד:14

החלוצית של רוטנברג , פיתוח של אותם מושגים לתיאוריה פסיכולוגית מקיפה , המבוססת על המבנה המחשבתי המפורט של החסידות . המבנה שאציע מתבסס על ההנחה כי בשורש כל רצון אנושי נמצאת שאיפה לטוב , המכונה בדרך כלל ' , 'אור אלא ששאיפה זו מתעוותת בדרכה להתגלות במציאות האמפירית של האדם . אותו עיוות הופך את ה'אור' לאפלה גמורה : למניעים כמו חמדנות , אכזריות ודומיהם . שני מושגי מפתח עומדים ביסוד המודל : הראשון הוא ' , 'השבירה שהיא השם הכולל לאותה טרנספורמציה בה מתעוות ' האור' והופך ( בין היתר ) למניעים אפלים או מעוותים . השני הוא ' , 'התיקון שהוא השם הכולל לתהליכים בהם מתאמצים ניצוצות האור שנפלו ' בשבירה' לחזור למקורם , לשוב ממצבם הנפול ולחזור ' להאיר' ( כלומר , להשתלב בחיים של אושר ונתינה לזולת . ( בספר זה אנסה להראות כי ' השבירה' עשויה להיות מושג מפתח להסברת אותם מצבים שאנו מכנים היום ' , 'פסיכופתולוגיה ואילו ' התיקון' עשוי להתגלות כהסבר מוצלח לתהליכים המתרחשים בפסיכותרפיה . בכך אנסה להציע את מושגי החסידות ככלי רב ערך בידיו של פסיכותרפיסט עכשווי . בדברים אלה אני מניח שתי הנחות הטעונות ביסוס : ( 1 שעולם הפסיכותרפיה , המאכלס בדחיסות עשרות תיאוריות ושיטות טיפול מגוונות , אכן זקוק ל'סיוע חיצוני' בדמות אותם מושגים חסידיים . ( 2 שהחסידות מכילה מושגים פסיכולוגים טובים ויעילים , המתגבשים לכלל תיאוריה שלמה ואחדותית ביסודה ( למרות הפיצול הגדול בתוך העולם החסידי . ( אנסה לבסס כל אחת מהן בנפרד . א ) המשבר הפילוסופי של הפסיכולוגיה העכשווית , ותרומתה האפשרית של החסידות כפי שכתבתי , טענתי אינה רק שפסיכולוגיה חסידית מרתקת אכן קיימת , אלא גם שיכול להיות לה ערך טיפולי , ככלי מחשבתי העשוי לסייע

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר