מבוא

עמוד:10

איך לקרוא את הספר ? כדי לקרוא את הספר בצורה יעילה , קראו קודם את תרשים מבנה הספר ( בעמוד . ( 9 בתרשים תוכלו לראות את כל הפרקים בתמונה אחת שלמה ולבחור להתעמק בפרק — בהתאם לקושי האישי שלכם . אם לא איתרתם בתרשים את הבעיה המטרידה אתכם , חפשו במפתח המושגים שבסוף הספר . לקראת תחילת הקריאה כדאי לכם להתמקד במושג ארגון ( במפתח המושגים , ( כי הוא חוט השדרה המרכזי של כל האסטרטגיות . המושג ארגון במשמעות של סדר , שיטה ותכנון ילווה את תהליכי הלמידה השונים . החיים מחייבים ללמוד כל הזמן ! מסקנות ממחקרים שונים על חשיבות הלמידה : א . כיום כמות הידע בעולם היא עצומה . המושג ידע הוא רחב מאוד , וכאן הכוונה היא לכל מה שמודפס , מוקלט , משודר וממוחשב בכל תחומי החיים . מראשית הספירה ועד שנת 1700 הוכפל הידע העולמי . רק לפני כ50- שנה היה הידע העולמי זקוק ל100- שנים כדי שיוכפל . כיום הוא מוכפל בכל שנה וחצי ! ב . השינויים בעולם המקצועות יהיו כה רבים עד שתלמידי התיכון של היום יצטרכו לשנות את המומחיות המקצועית שלהם 3 עד 5 פעמים במשך חייהם ! בנוסף , חלק גדול מהמקצועות , עדיין אינם קיימים . ג . אנו לומדים מהרגע שנולדנו ועד יום מותנו . אם ההתפתחות היא כה מהירה , עלינו להיות לומדים יעילים ועצמאיים במשך כל חיינו . הלמידה תתרחש בכל מצב ולא רק כאשר יושבים בכיתה ולומדים ממורה . ליקוי למידה המקרה הבא אמור ליצור שפה משותפת בינינו לגבי חשיבות האסטרטגיות . הסיפור של רמי איך זה התחיל ? רמי טלפן , הציג את עצמו כסטודנט בשנה השנייה בהנדסת מכונות , בן , 23 וביקש להיפגש עמי בדחיפות . הוא נכנס בסערה , בשיער ארוך וחבוש כיפה קטנה , ועוד לפני שהספיק להתיישב , הוציא דף מתיקו . הדף היה אישור שהוא לוקה בדיסלקציה ולהארכת זמן בבחינות לכל תקופת הלימודים . רמי התלונן כי בחודשים האחרונים הוא חסר מוטיבציה ללמוד , אינו מכין את שיעורי הבית , מתקשה להתרכז בהכנות לבחינות וגם " נכשל בסיטונות . " הוא סיפר שהוא הגיע אליי משום שאמו ( שלמדה אצלי באחד הקורסים ) ביקשה שייפגש אתי פעם אחת לפני שיחליט לעזוב את לימודיו . נפגשנו מספר פעמים בחדרי , ורמי תיאר את מסלול חייו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר