מבוא

עמוד:8

פרופסורים מפוזרים ( בדיחות ) פרופסור ידוע הלך יום אחד בשבילי האוניברסיטה , עיניו כבושות בקרקע והוא פזור נפש . לפתע נתקל בסטודנטית . אחוז שרעפים ומבטו מהורהר שאל הפרופסור את הסטודנטית : " סלחי לי , האם אני הולך עכשיו צפונה או דרומה "? " צפונה , אדוני הפרופסור " , ענתה הסטודנטית . " אה ! אם כך כנראה כבר אכלתי ארוחת צהריים " , מלמל הפרופסור והמשיך בדרכו . פרופסור חזר הביתה רטוב . " מתי שמת לב ששכחת את המטרייה "? שאלה אשתו . " כשרציתי לסגור אותה " , ענה הפרופסור באדישות . פרופסור לביולוגיה באה בבוקר למעבדה ואמרה לסטודנטים : " היום ננתח צפרדע . " היא שלחה את ידה לכיסה ולהפתעתה הוציאה ... כריך . הפרופסור הסתכלה בכריך בפליאה ואמרה : " לא יכול להיות ! מעניין מה קרה לצפרדע " . פרופסורים זקוקים לשלושה זוגות משקפיים : אחד — לראות רחוק , אחד - לראות מקרוב , והשלישי - לחפש את שני הזוגות האחרים . הבדיחות הרבות על פרופסורים מפוזרים יוצרות רושם כאילו הם מתקשים לרכז את האנרגיה המנטלית שלהם למוקד אחד . אך , כנראה , המציאות שונה , והבעיה אינה בפיזור האנרגיה אלא במיקודה בתחומים אחרים . אמנם הפרופסורים המפוזרים ממוקדים מאוד , אבל - ברעיונות " הנשגבים " התיאורטיים המעסיקים אותם . לכן זיכרון העבודה שלהם מלא ותפוס ומרוכז , אבל לא בדברים שאנו , האנשים הפשוטים , מעוניינים בהם . לסקרנים שבכם צירפתי בסוף הספר רשימת ספרים , שקריאתם תרחיב את הידע שלכם על נפש האדם ( התודעה . ( בנוסף , צירפתי בסוף הספר מילון מונחים כדי ליצור מעבר יעיל מן השפה המקצועית אל השפה היומיומית . אני מקווה שהצלחתי , וכי תיקחו את האסטרטגיות עמכם לכל מצבי הלמידה שתיתקלו בהם בבתי-הספר השונים וגם בחיים . שימו לב : האדם צריך ללמוד כל חייו , והצלחתו תלויה בכושר שלו ללמידה מהירה בעזרת אסטרטגיות נכונות . מבנה הספר : הספר בנוי משישה פרקים ( ראו בתרשים מבנה הספר בעמוד : ( 9 א . הפרק הראשון הוא מבוא , המפרט מושגים ועקרונות שהם תנאי להבנת הספר ולשימוש בו . בין המושגים הבולטים : ליקויי למידה , ליקויי הוראה , מאמץ ולמידה , השפה והדמיון כמנועי החשיבה , סדר וארגון וכן עין פנימית ( רפלקציה . ( הרעיון המרכזי הוא כי כולנו לקויי למידה בתחומים מסוימים , וכי ליקויים אלה הם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר