מבוא

עמוד:7

מבוא מורים פותחים דלתות . תלמידים אמורים להיכנס דרכן . יש החושבים כי פרופסור באוניברסיטה סיים בקלות ובהצטיינות כל שלב בלימודיו . אצלי זה היה שונה . אמנם בבית-הספר היסודי היו לי ציונים גבוהים , אולם מאז חרקתי שיניים בכל שלב , והייתי צריך להתאמץ מאוד לסיים את בחינות הבגרות בממוצע של ... שבע וחצי . שימו לב : כיום ממוצע כזה לא היה מאפשר לי להתקבל לאוניברסיטה . וכך בקושי התקבלתי גם ללימודי התואר השני והתואר השלישי . אך דווקא הקשיים חייבו אותי לייצר ולהמציא כל מיני פטנטים , כמו , למשל , מפות ארגון . בהמשך גיליתי גם את אסטרטגיות הלמידה , ומצאתי כי המרחק בין אלה לבין הפטנטים והטריקים שלי הוא כמו המרחק בין אופניים לבין מטוס . במבט לאחור אני בטוח : אילו היו לי אסטרטגיות למידה כמו אלה המוצגות בספר זה , חיי היו קלים יותר . צברתי ניסיון רב במחקר , בהוראה ובעיקר באבחון של לומדים מתקשים מכל הגילים ובטיפול בהם . עסקתי בלמידה ובמרכיביה השונים ( קשב , זכירה וחשיבה , ( צללתי לתוך תחומי הקריאה והכתיבה ואף למקצועות ספציפיים , כגון : תנ " ך , תלמוד , חשבון , היסטוריה ומדעים . כתבתי מאמרים וספרים לחוקרים , למפקחים , למנהלים ולמורים , וקיוויתי כי מיטב האסטרטגיות יגיעו אל התלמידים . אך המציאות טפחה על פניי ! התאכזבתי , כי " הלקוחות " החשובים שלי — הלומדים עצמם — אינם נהנים מפרות ניסיוני המצטבר . המידע על דרכי למידה יעילות נעצר אצל המורים ואצל המפקחים ולא הגיע אליכם , הלומדים . החלטתי אפוא לעקוף את כל תחנות הביניים ולהגיע ישירות אליכם . ההנחה שלי היא כי המורים ימשיכו ללמד באותן הדרכים והגישות כפי שעשו בעשורים האחרונים , ולכן הספר נועד לאפשר לכם להסתגל לדרך ההוראה הקיימת מבלי לנסות לשנות אותה . הספר מיועד לתלמידים בכיתות הגבוהות של בית-הספר העל-היסודי ולסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות . להורים ולמורים של הצעירים שבכם הקדשתי פרקים מעטים , כדי שיוכלו לסייע לכם בעת הצורך . טווח גילים כה רחב חייב אותי להשתמש בשפה השווה לכל נפש , ואני מקווה שהצלחתי בכך . השתדלתי להציג לכם ספר ידידותי , והרביתי בדוגמות מן הניסיון הטיפולי שלי . מכיוון שלא יכולתי להביא דוגמות אמתיות ( כי עליי להגן על פרטיותם של האנשים שטיפלתי בהם , ( האנשים שאני מספר עליהם , אינם קיימים במציאות אלא הם תרכובת של מטופלים — מעין אב-טיפוס לבעיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר