הקדמה

עמוד:8

הדוגמאות , רובן ככולן , מתוך סוג הסיפורים המכונה "מעשי חכמים . " הכינוי "מעשי חכמים" עלול להטעות . ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי השתמשו בו ככותרת לחלק השני של "ספר האגדה" , שהוא אוסף סיפורים על חייהם של תנאים ואמוראים . אלה הם שם מעין אבני יסוד לביאוגרפיות של החכמים . לא לזה אנו מתכוונים בדיונינו בחיבור זה . נדגים זאת : הסיפור הראשון דלהלן מספר על גזרת מוות שנקבעה בכוכבים על בתו של ר' עקיבא . בשבילנו אין סיפור זה חלק מתולדות חייו של ר' עקיבא , אלא הוא מקור לעיון בנושא : דאגתו של האדם מפני העתיד הקבוע וכוחו להתגבר על קביעות זאת . בעיה אנושית "קיומית" זאת אינה קשורה בר' עקיבא דוקא . אמרנו "בעייה אנושית" ורצוננו לומר שלא נעסוק כאן בשאלות התיאולוגיות כשלעצמן או בשביל עצמן , כי אם בתוכנן הספרותי , כלומר עד כמה שהן חלק מעולמם הרוחני של הגיבורים החיים בסיפורים . אמנם , הרבה מן הסיפורים שיובאו להלן נמצאים גם ב"ספר האגדה , " אך לא רק שהם יובאו כאן בהקשר אחר לגמרי אלא גם "דמותם" שונה . סיפורי האגדה של הספרות התלמודית הועברו מדור לדור בחופשיות ניכרת . הרגשת החופש הטיפוסית ליוצרי האגדה השפיעה כנראה גם על מעבידיה במשך הדורות . כך קרה שהמעתיקים והמספרים המאוחרים לא שמרו את הנוסח המקורי של הסיפורים ולכן מצויים הסיפורים בדרך כלל בדפוסי ספרי האגדה של ימינו ( כולל "ספר האגדה ( " בלבושם המאוחר . בעזרת כתבי יד שמימי הביניים ושאר מקורות המסורת של הספרות התלמודית ניסינו לגלות את הנוסח העתיק והמקורי של הסיפורים , ואותו הבאנו להלן . נושאנו הוא התכנים של הסיפורים , ולא צורתם האמנותית . אמנם , 3 כנראה כמליצה על פי ירמ' י : ט . 4 עמ' 5 . 13 כנראה מעולם לא היתה קשורה בר' עקיבא , עיין א"א אויבך , חז"ל , פרקי אמונות ודעות , עמ' , 236 הערה 6 . 33 ° פרטים שונים על הסיפורים הובאו להלן בפרק "על הסיפורים" ( עמ' 165 ואילך . ( סיפורים שבמקורם הם בארמית ניתרגמו לעברית ורצינו לשמור , עד כמה שאפשר , על אופי הלשון המקורית . כדי להקל על המעיין הבאנו את הסיפורים עם מונה שורות וכן נתנו בסוף כל סיפור ביאורים הכרחיים קצרים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר