הערות מבוא

עמוד:13

בדרך כלל חטיבה ערוכה בקפדנות ובפרטים , שצורותיה המגובשות מצטרפות לתבנית מאוזנת ושלמה . ליד דימויים אלה נראה גופו הממשי של האדם החי על פי רוב אמורפי , נטול צורה ותבנית . כמובן , נקודת המוצא לכל התיאורים האמנותיים של הגוף העירום הוא גופו הממשי של האדם , אך אין להתעלם מכך כי בעיצוב האמנותי של גוף זה יש יותר צורניות מאשר בגוף החי ; לאמנות יש כאן עודף תבנית לעומת הטבע . הפרש זה מעניק לשני הדימויים של הגוף , האורגני והאמנותי , משמעות אמוציונלית שונה . קנת קלארק ( Kenneth Clark ) מצביע , בספרו היפה , העירום , על כך שהלשון מבחינה בין הגוף הממשי המעורטל , חסר הבגדים , לבין העירום כצורה אמנותית : הרי זו ההבחנה בין naked לבין . nude התיבה naked מעלה ברוחנו את הדימוי של הגוף שהוסרו ממנו בגדיו , גוף שנחשף במערומיו , ודימוי זה מלווה לרוב הרגשת אי נוחות ; התיבה nude לעומת זאת אין בה משמעויות כאלה , היא מעלה ברוחנו את דימויו של הגוף המעוצב בשלמות , שאינו נזקק כלל לבגד מכסה ונותן חסות . הבחנה זו קיימת ברוב הלשונות האירופיות . "העירום , " ה 11 ( 1€ ך 1 אינו מעוגן בנסיוננו היומיומי ואינו מרמז על היצור האורגני שניטלו ממנו בגדיו י הוא מעוגן בתחום התרבותי של צורות האמנות . על כן יש לו משמעות אחרת ואופי אמוציונלי אחר מאשר לאסוציאציה של הגוף המעורטל . אזכיר כאן דוגמה נוספת למהות האמנותית הצרופה של תיאורים אלה : כוונתי למוטיב הידוע בשם "טורסו" . ( Torso ) כל מי שביקר באחד המוזיאונים הגדולים מכיר יצירה מטיפוס זה : פסל המתאר בדרך כלל גופו של גבר בעל שרירים מובלטים , אך נטול זרועות , רגליים וראש . אני מזכיר אחת הדוגמות המפורסמות של טיפוס יצירה זה , הוא n , Torso Belvedere העתק רומי לפי מקור יווני שאבד , המצוי כעת במוזיאון הוותיקן ברומא ( לוח . ( 4 פסל זה הוא אחד הביטויים העזים ביותר לכוח גברי , ולא במקרה כינו אותו בשם " הרקולס . " אילו היינו מעריכים יצירה זו בקריטריונים התואמים את נסיוננו בטבע הממשי , היינו צריכים לראות בה גוף שנכרתו גפיו ונערף ראשו . אך תגובתנו על יצירה זו היא , כאמור , הפוכה י צופים במשך מאות בשנים ראו בה ביטוי של עוז ועוצמה . הטורסו הקלסי נוצר — אם אפשר לומר כך — בדרך "טבעית . " הוא לא תוכנן מלכתחילה כגוף בלתי שלם ; היצירה השלמה נפגמה במשך הזמן , חלקים משלה נשברו ונעלמו והיא נשמרה כפי שהיא ידועה לנו כעת , היינו כ"טורסו" ( אף כי צריך לומר כי המבנה הפנימי של יצירות אלה היה כה שלם עד שמצבן הפגום לא קיפח את עוצמת הבעתן . ( אך באמנות של הזמן החדש מוצאים אנו לעתים קרובות יצירות שבהן נתפסת ונוצרת הדמות מלכתחילה בתבנית מקוטעת . כאן אין הטורסו תוצאת ההרס שהזמן גרמו , אלא צורה אמנותית במודע ובכוונה תחילה . כדי לתת דוגמה מפורסמת מאוד , אזכיר את יצירותיו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר