מבוא מאת פיני איפרגן

עמוד:י

לערער , ומוקדו של הוויכוח נסב בעיקר על שאלת מקור התוקף המחייב של המשפט והחוק הנוהג . עם התכוננותה של הפילוסופיה הפוליטית של העת החדשה יוחס מקור התוקף המחייב של החוק לפועל הרציונלי היחיד – זה שיכול , בזכות היותו פועל רציונלי , לבחור באופן חופשי , ומשיקוליו שלו , להיכנס למצב שבו הוא מקבל על עצמו לנהוג על פי מערך מוסכם של חוקים מחייבים . היחיד בוחר לקבל זאת על עצמו בגלל היכולת שאנו מייחסים לו – יכולת של שיקול דעת ובחירה חופשית בין מצבים שונים . פילוסופים פוליטיים מודרניים נתנו בידינו הגדרות שונות לטיבו של אותו יחיד ולשיקול הדעת המוליך אותו לבחור לנהל את חייו לאור מערכת חוקים מחייבת . עמדה זו מזהה את החופש עם הרצון לבחור בין אפשרויות שונות לפעולה , ולחופש ולרצון יש מובן רק במידה שהם מבטאים את קיומן של אפשרויות שונות לפעולה . הגל , בעקבות קאנט ופיכטה , מציע מושג אחר של חופש שממנו נגזר יחס אחר לנכונות לפעול בהתאם לחוק – בהתאם למשפט . הפעולה האנושית הכפופה לחוק היא פעולה המבטאת חופש , פעולה שבה ממומשת פעולה של רצון חופשי . החופש איננו האמצעי , התנאי , המאפשר את בחירתי לפעול בכפיפות לחוק ; איננו " יוצאים" מחוץ למציאותנו כיצורים חברתיים כדי לממש את האפשרות לבחור בחיים פוליטיים . הגל אינו ממקם את החירות ברגע בודד של בחירה , ועל כן כרכיב אחד בשרשרת , אלא מבקש לראות את " החופש" כמאפיין של מכלול הפעולה האנושית המתקיימת כמימוש של כללים הקובעים את תבניות החיים החברתיים . קיומנו בחברה אנושית אינו חומר מת שכללים והפשטות נכפים עליו כיסוד זר . החיים האנושיים כחיים שהרצון החופשי מניע אותם ומעצבם הם חיים " חופשיים" – אך לא בשל האפשרות הניתנת לרצון להחצין את עצמו במעשים שרירותיים של בחירה , אלא דווקא משום שהוא היסוד לכינונם של חיים המממשים כללים וצורות . חופש ורצון חופשי הם במובן זה פעולות מטיפוס מיוחד שבהן אני קובע באמצעות פעולתי , שמקורה היחיד הוא אני עצמי , את היותי חופשי ואת היותי מי שפועל מתוך רצון חופשי . סעיפיו הראשונים של המבוא הם ניסוח מתומצת , ואפילו דחוס , של העיקרון התיאורטי שהוא תשתיתו הפילוסופית של החיבור כולו . הסעיף הראשון של המבוא של הגל קובע : " המושא של מדע המשפט הפילוסופי הוא אידיאת המשפט , [ כלומר ] מושג המשפט והתממשותו ; " כלומר הסעיף קובע את קיומה של הבחנה יסודית המבדילה בין אידיאה למושג ובו בזמן קושר

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר