הדרך ירושלים - יריחו

עמוד:13

הדרך ירושלים - יריחו בימי הבית השני היתה יריחו העיר היהודית השניה בחשיבותה בארץ אחרי ירושלים , והדרך היורדת מזרחה , שעברה בואדי קלט , קישרה בין שתי הערים בתוואי הקצר ביותר . אך לאחר ירידת מעמדה של יריחו והעתקת מיקומה צפונה , לא היתה לה עוד חשיבות מיוחדת כנקודת יעד והדרך שינתה את מסלולה . היתה זו הדרך ההיסטורית בה ירדו המלך ושריו לארמונותיהם ואחוזותיהם , שהשתרעו ביריחו , כדי להינפש בתקופת החורף , ומכאן עלו ודאי לא אחת משמרות הכהנים שישבו בה כדי לשרת במקדש . בדרך זו עלה גם הלגיון הרומי העשירי בפיקודו של טיטוס להר הזיתים . לאחר המרד ניסללה דרך זו מחדש בידי הרומאים . היא סומנה באבני מיל שאחדות מהן נתגלו באתרן . הפרש הגבהים בין נקודת המוצא והיעד הגיע לכדי 1 , 000 מ , " וזאת בתוואי של כ25- ק"מ , שכלל את פיתולי הדרך , בהגיעה לאשרות המזרחיים של הר הזיתים פנתה הדרך דרומה מערבה , המשיכה ק"מ אחדים בתוואי הכביש הנוכחי ועלתה הישר להר הזיתים ( סמוך לאוגוסטה ויקטוריה . ( הדרך כיום שונה , לא רק במקום המוצא , באוכף הר המשחה-הר הזיתים-אלעזריה , אלא גם בהמשכה ; אין היא עוברת עוד לאורך ואדי קלט - וזאת כדי להמנע מהעליה התלולה - אלא דרומה יותר מול ים המלח , תוך שהיא מתקרבת לנכי מוסה , וסעיף ממנה פונה ליריחו . לא ברור מתי התוואי הנוכחי תפס את מקום הדרך העוברת בוואדי קלט . ניתן אולי לראות בהתפתחות "נכי מוסה" כיעד לרבבות עולי הרגל המוסלמים בתקופה הממלוכית את נקודת המפנה והנחת היסוד לדרך זו . הדרך הנוכחית שהיא חדשה יחסית ניסללה בידי ממשלת ירדן זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים . היא עלתה כידוע בהרבה על כבישי הגדה האחרים שהיו צרים ברובם ורעועים - זאת משום שלראשונה בתולדותיה היא הפכה תחת שלטון ירדן , מדרך בעלת חשיבות מקומית מוגבלת - לדרך "בינלאומית" שקישרה בין שתי "ערי המטרופולין של הממלכה" - ירושלים ורבת עמון . העובדה שהדבר אירע לראשונה בימינו , מבליטה אולי את המלאכותיות שב"איחוי" שני האזורים , שאינם מהווים יחידה אורגאנית מבחינה היסטורית וגיאוגראפית . תוואי הכביש החדש שניבנה בכספי הסיוע האמריקאי , רומה בקווים כלליים לדרך הקודמת , שניסללה בתקופה התורכית , שקישרה את ירושלים עם ים המלח ויריחו . שרידים מדרך רעועה זו ניתן לראות לפרקים לצידי הכביש החדש . לא זו בלבד שהדרך החדשה רחבה ומודרנית יותר , אלא שאף מעטים בה הפיתולים והסיבובים - לנוחות התחבורה המוטורית החדישה . ההתפתחות הרבה לה זוכה האזור ממזרח לירושלים - בעיקר מעלה אדומים , ובטווח רחוק יותר אזור ים המלח , בקעת יריחו ובקעת הירדן - הופכים בביש זה כיום לאחד מדרכי הרוחב החשובות

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר