ד1. מערת המכפלה בתקופת המקרא

עמוד:11

דו . מערת המכפלה בתקופת המקרא יש בתאור קנית מערת המכפלה וקבורת שרה , תחושה של אותנטיות וממשיות , ולא רק אגדה או סיפורת . מופיעים לפנינו כל אותם פרטים שהמסורת נוטה לשמר . כאשר נכתבו הדברים , המסורת היתה עדין חיה ומוחשית לפני הסופר המקראי שהעניק לה אופי מיוחד שאיננו מקובל בספר בראשית . ניתן על כן להתיחס במדה סבירה של ודאות , לאופי ההיסטורי של הסיפור שלפנינו : " ויקם שדה עפרון אשר במכפלה , אשר לפני ממרא . השדה והמערה אשר בו וכל עץ אשר בשדה , אשר בכל גבולו סביב . ואחרי כן קבר אברהם את שרה אשתו אל מערת המכפלה אשר על פני ממרא היא חברון" ( בראשית כג : . ( 1-19 מטבע הדברים אין דרכם של נודדים לדקדק ביותר במקומות הקבורה , ונראה על כן , כי פעולה זו , של קנית אחוזת קבר , היא בעלת משמעות סמלית ובאה להדגיש את האחזותו של אברהם בארץ לצמיתות , לו ולדורות הבאים אחריו . ואפשר שמשום כך התאור חוזר פעמים רבות : " ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה .. ויקברו אותו .. בניו במערת המכפלה .. אשר קנה אברהם מאח בני חת , שם קבר אברהם את שרה אשתו" ( בראשי כה : ה , ו . ( " במערה אשר בשדה המכפלה אשר קנה אברהם" ( שם , מט : ל-לב . ( "וישאו אותו בניו ארצה כנען ויקברו אותו במערת המכפלה אשר קנה אברהם" ( שם , נ . יג . ( הדגשה חוזרת ונשנית זו של קנית המערה יש בה אולי גם הד עמום למחלוקת שהיתה בגין השיבות על המקום במשך הדורות שקדמו לחתימת ספר בראשית , דבר המשתקף גם בדברי חז"ל : "זהו אחד משלושת המקומות שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל לומר גזולים הם בידכם , ואלו הםל מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו של יוסף . מערת המכפלה שכתוב : 'וישקול אברהם לעפרון את הכסף אשר דיבר באזני בני חת , ארבע מאות שקל עובר לסוחר " - ... אפשר גם שהרבו לעסוק בנושא זה , שכן לפנינו הנחלה הראשונה שנרכשה בארץ כנען , וכן בשל חשיבות המקום מחד , ומתוך שהסיפור המקורי ממעט לתת בידנו פרטים אחרים מאידך . הפרוט הבלתי נלאה שנוקט המקרא בפרשה מוצא את ביטויו בדברי חז"ל : "כמה דיות משתפכות , כמה קולמוסים משתברים כדי לכתוב , בני חת עשר פעמים כנגד עשרת הדיברות . " . 1 וילנאי , מצבות קודש , עמ ' עה . . 2 שם , עמ ' עו . * נראה כי מקור השם הערבי אל חאליל - "האהוב , " " המבוכר " , שורשו ביהדות . " ואברהם נקרא ידיד" ( מנחות נ " ג ע"ב . ( ברסלבי סבור כי הוא הגיע לקוראן מיהודי מכה . יש ויאמרו : מקאם חאליל איבראהים , או חארם איברהים , או ג י עמא אל חאליל אל רחמן ( ברסלבי . ( תולדות מערת המכפלה ומכאן שהיה זה אולי שם מקום , או רובע בחברון . דעה זו היתה מקובלת על פרשני המקרא בימי הביניים . כך מפרש הרשב"ם : "כל הבקעה קרויה מכפלה כמו ככר הירדן .. " כמוהו סבור הרמב"ן : "שדה עפרון אשר במכפלה , והנה הוא שם המקום אשר בו השדה , ואין צורך לבקש טעם לשם המקומות . " כינוי אחר , המתיחס בעיקר לנקברים במקום , הוא "ישני חברון , " ועל מצבות קברי יהודים בגולה מצינו "להזכירו עם ישני חברון" . ( 1 ) כן מצוי השם "ישני מכפלה . " במאה ה11- מופיע גם השם "קברי אבות" כשם נירדף לעיר , בעוד תושביה היהודים ניקראים "אנשי קברי אבות" . ( 2 ) במקורות מוסלמים ונוצרים כאחד נקרא המקום על שם אברהם אבינו , ובשני המקרים הוא שימש כמקור לשם העיר . בפי הערבים תקרא מערת המכפלה חי ארם אל חאליל , (*) מקדש אברהם בעוד העיר תקרא אל חאליל , ובימי הכינים נהגו לקרוא לה גם מסגד איברהים או קבר איברהים . בפי הביזאנטים ניקרא המקום סנט אברהמיוס או קסטלום אברהמיוס , בדומה לשם העיר . השם הנפוץ בפי הצלבנלם היה סנטה קורנה- "המערה הקדושה" ' ( Sancta Caverna ) בעוד העיר נקראה "סנט אברהם דה חברון . "

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר