מבוא

מתוך:  > דברי הימים ב' > פרק א > מבוא

עמוד:13

הנהגה : "וכי הקים ה' להם שפטים ןהיה ה ' עם השפט" ( שופטים ב , טו - ירו , ( כלומר הצלחת השופט נתפסת כהאצלה מראש של הנהגה , כבחירה אלהית . וכך נאמר על גדעון "ה' עמך גבור החיל" ( שם ו , יב , ( כאות לשליחותו נגד המדיינים . דומה כי מעבר למנהיגים שבטיים דבק מושג זה בהנהגתו של יוסף , העשוי להיחשב אב טיפוס או דגם טיפוסי של שליט מצליח בספרות המקרא , "תהי ה ' את יוסף וןהי איש מצליח " ( בראשית לט , ב-ג , כא . ( אם ה ' הוא עם המנהיג , הרי ההצלחה והגדולה מובטחת מראש . כך גם אצל מנהיגים לדוגמה לדורות- משה ( שמות ג , יב ; יח , יט , ( יהושע ( א , ה , ( ושמואל ( שמואל א ג , יט . ( הוא הדין אצל ראשוני המלכים . על דוד נאמר : "וילך דוד הלוך וגדול וה ' אלהי צבאות עמו" ( שמואל ב ה , י ; דברי הימים א יא , ט . ( והכוונה לא רק לתשועת מלחמה אלא להנהגה בכלל , ובעיקר בענייני משפט ( והשווה שם ז , כו ; ח , יד , טו . ( גם בדברי הימים חוזרת ונשנית ההערה לגבי שלמה שה' היה עמו ועל כן ההצלחה והגדולה בעתיד מובטחות לו מראש ( דברי הימים א כב , יא ; כח , כ ; כט , יב , ( ובמיוחד במילוי המשימה העיקרית - לבנות את בית המקדש ( דברי הימים א כב , יא . ( אצל שאול חסרה במפגיע - ובאופן מגמתי - הסגולה של היות ה' עמו ( להוציא שמואל א כ , יג . ( ויש לציין במיוחד כי בדוד דבקה סגולה זו עוד לפני שהיה למלך ; הוא מתואר "ןאיש תאר וה' עמו" ( שמואל א טז , יח , ( וסגולה זו היא שהכשירה אותו להיבחר למלך . בדומה לכך , ובהבלטה , גם שלמה הוכשר מכוח בחירה אלהית להיות מלך עוד בחיי דוד אביו , כפי שחוזר ומדגיש בעל דברי הימים בברכת דוד לבנו : "עתה בני ןהי ה' עמך " , " קום ועשה ןיהי ה ' עמך " ( דברי הימים א כב , יא , טז " ;( חזק ואמץ ועשה אל תירא ואל תחת , כי ה' אלהים עמך" ( שם כח , כ . ( עולה כי הפתיחה לעניין מלכות שלמה בדברי הימים ב אינה אלא המשך לסיפור המלכתו בדברי הימים א . הסגולה של הנהגת שלמה " - וה ' אלהיו עמו " - נטבעה בו מכוח ציווי אלהי עוד בהיותו בחצר דוד אביו או אפילו מיום היוולדו . לשון אחר , סגולת ההנהגה הטבעית המיוחדת לאנשים מסוימים עברה כאן לראשונה מדוד לבנו שלמה , והיא מסמנת את ראשית השושלת של מלכות דוד . [ ש " א ] [ ב ] ולכל נש » א לכל ישךאל ראשי האב 1 ת . בספר מלכים נאמר בפסוק אחד בלבד ששלמה הלך לגבעון ( מלכים א ג , ד ) ואילו מיד לאחר מכן מסופר באריכות על חלומו בגבעון ( שם , פסוקים ה-יד . ( לעומת זאת מחבר דברי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר