מהנעשה במודיעין השדה

עמוד:45

היה   צורך   ללמד   את   הנושא   ברמה   קצת יותר   מעמיקה :   המדריכות   הבינו   שכאן לא   מלמדים   חיילים   למבחן   בבה"ד   , 1 אלא   מסבירים   ללוחמים   במה   הם עתידים   לפגוש   כשייכנסו   לדרום   לבנון , ועל   כל   שאלה   שמעלים   הלוחמים  ( שיש לה   תשובה   כמובן )  יש   להשיב ,   וזאת משום   שתפקידנו   לתת   להם   את   השירות הטוב   ביותר   לפני   כניסתם   ללחימה . המלחמה   הקלה   מאוד   את   עניין הרלוונטיות   של   שיעורי   התוד"א : הכוחות   שהגיעו   אלינו ,   לבא"פ   אליקים , היו   צמאים   לכל   טיפת   מידע .   החבר'ה ישבו   בשיעורים   שותים   כל   מילה   שיצאה מפינו   על   חיזבאללה   ועל   מה   שמצפה להם   שם   בפנים . הכוחות   שאמנו   סווגו   לשתי   קבוצות   - סדיר   ומילואים .   הסדירניקים   היו   הרבה יותר   ממושמעים .   לרוב ,   המ"מ   או   הסמל ישב   אתם   בשיעור  ( אף   שלא   היה   בכך צורך   משמעתי . ( החשש   הגדול   יותר   היה מהמילואימניקים .   רובם   בוגרי   רצועת הביטחון ,   הם   כבר   לחמו   בחיזבאללה והנה   עכשיו   באה   מדריכה   שעוד   לא סיימה   שנה   בצבא ,   רק   בת   , 19   ומלמדת אותם   חיזבאללה ? בסופו   של   דבר ,   המילואימניקים   דווקא היו   קשובים   יותר   והתעניינו   יותר . החבר'ה   היו   צמאים   לכל   טיפת   מידע בדיוק   כמו   הסדירניקים .   אמנם   הם נלחמו   בדר"ל   ואפשר   ללמוד   הרבה מחוויות   אישיות ,   אבל   דברים   השתנו מאז ,   וכבר   הרבה   זמן   הם   לא   היו   באזור . הרצון   לדעת   הוא   אמנם   פונקציה   חשובה בהצלחת   הדרכת   התוד"א ,   אך   החומר וצורת   ההדרכה   היו   חייבים   להיות   טובים ומעודכנים :   על   המילואיניקים   אי   אפשר לעבוד ,   או   שההדרכה   טובה   או   שלא . במקומות   שבהם   רמת   ההדרכה   הייתה גבוהה ,   הם   חיפשו   ודרשו   הדרכות תוד"א ;   במקומות   שההדרכה   הייתה גרועה   הם   סירבו   לקבל   אותה  ( אחת המדריכות   שצוותה   אליי   בתקופת הלחימה   לימדה   חיילי   מילואים   באותו האופן   שלימדה   בהכנה   לבה"ד   , 1   ולכן בסופו   של   דבר   המפקדים   סירבו   לשמוע את   השיעורים   שלה . ( איך   הופכים   את   שיעורי   התוד"א ללא   משעממים ? קודם   כול   השיעור   חייב   להיות   רלוונטי לקהל   היעד .   דבר   נוסף ,   ההמחשה   -   את רוב   השיעור   חובה   ללמד   בהצגת   תמונות רלוונטיות   בלבד   ולרוב   גם   עדכניות ( אפשר   להציג   ממצאים   מאירועי   עבר שאפשר   ללמוד   מהם . (   החומר   ה"כתוב" צריך   להיות   בתוך   הראש   של   המדריך , יש   לזכור   תמיד "   : מלל  (  כשל  ( למדריך ) (  סבל  ( לחניך . " (   רוב   ההדרכות   היו בשטח ,   ולכן   הדפסנו   את   המצגת הרשמית   שלנו   ואת   התדפיסים   חילקנו ליחידות   המתאמנות   בשטח   כדי   שיוכלו להסתכל   בתמונות   ממחישות . עדכניות   והתעדכנות   -   הקפדנו   לשנות את   תוכן   השיעור   בכל   כמה   ימים ,   לפי התפתחות   הלחימה  ( לקחי   ההיתקלות במרון   א-רס ,   קרבות   בבינת   ג'בל . ( הקפדנו   תמיד   להיות   מעודכנים   ולהביא לשיעור   את   התחקירים   הכי   חדשים ואת   התובנות   הכי   רלוונטיות   לאותה שעה . גם   כלי   התקשורת   התגלו   כמקור   אמין וחשוב   מאוד :   מלבד   העובדה   ששאבנו מהם   מידע   רב ,   היינו   חייבים   להתעדכן במה   שנאמר   בהם .   באחד   השיעורים לחיילי   המילואים ,   שניים-שלושה   חבר'ה שהיו   צמודים   לחדשות  ( אינטרנט , טלוויזיה ,   פלאפון )  התקילו   את   המדריכה בנושאים   שהיא   לא   הייתה   מעודכנת בהם .   אחרי   השיעור   הזה   פתחנו   בנוהל צפייה   בחדשות   כל   שעה .   לפעמים כשהשיעור   היה   בכיתה   היינו   מפעילים את   הטלוויזיה   וצופים   עם   הכיתה   יחד בעדכון   החדשות ,   דבר   שהכניס   את החיילים   לעניינים   מהר   מאוד . שיתוף   פעולה   עם   גורמים   שאינם מודיעיניים   עזר   לנו   גם   כן .   מפגש   עם קצינים   בכירים   שהגיעו   מהלחימה לבא"פ   ושיתוף   פעולה   עם   מחלקת   תו"ל במז"י   סייעו   לנו   מאוד   בהעלאת   רמת השיעורים   והרלוונטיות   לחיילים . פרסומי   העדכונים   ולקחי   הלחימה   לפי שעה   עזרו   בלימוד   התובנות   ודרכי ההתמודדות   עם   איומי   החיזבאללה . נזהרנו   מאוד   שלא   להאדיר   את   האויב כדי   שלא   לגרום   לחיילים   להבין שהחיזבאללה   בלתי   מנוצח .   החדשות הכניסו   בחיילים   פחד   ממה   שהם   הולכים לפגוש .   על   כן   הגדרנו   לעצמנו   שאיננו באים   להפחיד ,   להפך   -   להשרות   בהם ביטחון   עצמי   וזאת   לאחר   שהם   מכירים את   האויב   טוב   יותר .   כיצד   עשינו   זאת ? לצד   כל   איום   של   החיזבאללה   פירטנו את   דרכי   ההתמודדות   עמו ,   או   שהעלנו תובנות   מהלחימה   עצמה .   הדגשנו   את יתרונותינו   על   פני   החיזבאללה   ואת מטרות   הלחימה   שלנו ,   והחבר'ה   יצאו מהשיעור   אופטימיים . כאן   לדעתי   תרומתנו   הגדולה :   הכנו   את הכוחות   ללחימה   והפכנו   את   נחיתתם בשדה   הקרב ,   שאינם   מכירים ,   לרכה ככל   האפשר . תפקידנו   לתת   להם   את השירות   הטוב   ביותר לפני   כניסתם   ללחימה שלל   מהפעיליות   האחרונות   בלבנון   -   מרכז   תצפית   עריכה   והקלטה . המקלטים   שנמצאו   מכוונים   על   תדרי   רשתות   הקשר   של   צה"ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר