סייר מודיעין צונח מעל סיני

עמוד:10

לא בוצע סיור אוויר לטובת חילות-היבשה על ידי סייר אוויר "ירוק" במטוס קרב . " עוד באותו ערב , אחרי תדרוך עם מפקד חיל האוויר , בני פלד , הוטס שפר לטייסת " הנמרים המעופפים , " טייסת סקייהוק בבסיס בדרום הארץ . שם הוא פגש סייר אוויר נוסף מפיקוד דרום , שהיה גם הוא אמור לבצע טיסות סיור . שפר עבר "הסבה" לטיסה בסקייהוק , שכללה בין היתר , הסבר על נוהלי קשר והפלטה . אחרי תדריך שהתבצע בטייסת , יצא לגיחה הראשונה שלו במטוס קרב , בסקייהוק . " ישבתי במושב האחורי , מקום בו ישב בדרך כלל מדריך או מפקד משימה , איש צוות אוויר בעל שיקול דעת . הדבר הפתיע אותי , אבל הנחתי שהדבר הכרחי מבחינת תפעול המטוס . " ליושב במושב האחורי , מסתירה הכנף חלק מהנעשה על הקרקע . כדי ששפר יוכל להביט כלפי מטה , היה הטייס מטה את המטוס לשמאל או לימין , ובכך איפשר את התצפית . את טיסות התצפית ביצע הסקייהוק במקביל לתעלה . לעיתים התבקשו אנשי הצוות לאמת הימצאות של כוחות ולהעריך את גודלם . לעיתים היו מתארים כוח חדש , שמיקומו לא היה ידוע , ומדווחים עליו לפיקוד . מיום שני , ה8- באוקטובר , ועד יום שבת , ה13- לחודש , ביצע שפר עשר גיחות סיור בגיזרת התעלה . יום שבת , ה13- בחודש , היה יום שיגרתי למדי . אחרי שבוע טיסות , הספיק שפר לטוס עם מספר טייסים , והיה מתורגל במשימה ובנוהלי העבודה במטוס . "התדריך באותו בוקר היה שיגרתי למדי . פגשתי את הטייס , רן עופרי ז"ל , שעבורו זו הייתה הטיסה הראשונה איתי . הוא שאל אותי מה אנחנו אמורים לבצע ומה נצפה לראות . הסברתי לו כיצד מאופיינת תנועת כוחות על הקרקע , ואחר כך קבענו נתיב , וסיכמנו בינינו מספר דברים . " החזרת ציוד שרוף ב 9 : 20- לערך עלו שפר ועופרי למטוס והמריאו . "טסנו כעשרים דקות עד לאיזור התעלה . הכל היה כרגיל , מזג האוויר היה יפה והראות טובה . התחלנו את הסיור בואדי סודר , שמדרום לסואץ . פנינו צפונה לאורך תעלת סואץ , וכשהגענו לג'בל ג'ניפה , איזור האגמים , זיהינו כוחות משוריינים , שחוצים את התעלה ממערב למזרח . באיזור היה מיסוך כבד של עשן , במטרה להכביד על איתור וזיהוי הכוחות ופגיעה בהם , בעת המעבר על גבי הגשרים . כדי לזהות את מהות הכוח ולהעריך את גודלו , ביקשתי מהטייס שיבצע פנייה ימינה , לכיוון מזרח . " איך שהתחלנו לפנות מזרחה , ראיתי שני טילים חולפים משני צידי המטוס , ולפני שהספקתי לשאול את עופרי אם הוא ראה אותם , ספגנו חבטה עזה , מלווה בפיצוץ . הם ירו עלינו שלושה טילים . גל חום אדיר פרץ לתוך התא והמטוס נכנס למצב מוזר ביותר . הטיסה הפכה לבלתי מבוקרת- החרטוס פנה כלפי מעלה , והכנף נשמטה הצידה . אש פרצה בתוך התא , והכל התמלא עשן . כל המערכות בפאנל החלו להשתולל , לצפצף ולהבהב . מדי הגובה והמהירות צנחו במהירות . המטוס נכנס לסחרור חריף . לא ידעתי אם זה סחרור שהטייס מבצע או שזה סחרור כתוצאה מהפגיעה . לקח כמה עשיריות שנייה כדי לראות שהראש של רני שמוט , וכי אין הוא שולט יותר במטוס . " המטוס ספג פגיעה של טיל קרקע-אוויר , אחד מתוך שלושה ששוגרו לעברו . התחקיר שנעשה לאחר-מכן בטייסת , העלה שהיה זה טיל SA-2 שפגע במטוס כשהיה במהלך הפנייה . " כשהשתחררתי מבית-החולים חזרתי לטייסת כדי להחזיר ציוד - סרבל שרוף ונעליים שרופות , וכל היתר . " אחר כך הגיע יהודה ל"בור" ופגש את דדו . שפר רצה לחזור לשטח . דדו נעתר לבקשתו , ועד סוף המלחמה הוא שירת באוגדת סיני . " כשפסקה הלחימה והתייצבה החזית , הלכתי לחפש את המטוס באיזור ההתרסקות . היחידות שהיו שם ראו שברים של המטוס , והוליכו אותי אליהם . המטוס התרסק כשהיה במצב של רחיפה , ושבריו התפזרו על הקרקע . " בסמוך למקום הנפילה הקים שפר גלעד מאולתר לזכרו של רני עופרי ז"ל . שפר סייע לאלמנתו ולהוריו השכולים לטוס לרפידים , ומשם למקום נפילת בנם . שברי המטוס הובאו ארצה , וחלקם נמצאים עד היום במושב אביגדור , ליד בית הוריו של עופרי ז"ל . יהודה שפר המשיך לשרת בחיל-המודיעין בתפקידים שונים , והשתחרר מצה"ל בשנת 1987 בדרגת אלוף משנה . הפרברים הופיעו בחלק האמנותי של הערב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר