פרק א מיסטיקה בספרות העברית החדשה?

עמוד:13

שכן הם יכולים לשאול : אם אדם אינו מאמין באלוהים , עם מה הוא מתאחר ? על שאלה זו אני מבקשת לענות בשאלה אחרת : באיזה אלוהים מדובר כאן ? שכן על פי הבנתי , גם אנשים דתיים מקיימי מצוות משתמשים במילה ' אלוהים' במובנים רבים ושונים . גם מי שאינו מאמין באלוהים כמקור של ציווי מוחלט לקיום תרי"ג המצוות , יכול להאמין בו כמקור של צורך להתעלות מעל החיים החילוניים הרגילים , שבמרכזם רדיפה אחר הנאות גופניות וחומריות ואחר דחפים אנוכיים . תחושה של התנגדות עזה לחיים שכאלה , ודחף עמוק לעשות את החיים טהורים , רוחניים ומוסריים יותר , לעתים בלי ידיעה ברורה כיצד לעשות זאת - כל אלה הם גילויים אופייניים של חיי נפש של מיסטיקנים בתרבויות שונות , גם אם הם אינם מצהירים על אמונה באלוהים . הקושי להכיר בלגיטימיות של חוויה מיסטית חילונית מקורו כאמור בתפיסה התאולוגית פילוסופית של המיסטיקה , שהייתה הבסיס של מחקר המיסטיקה האקדמי , וכיום נחשבת מיושנת . כמו רבים מחוקרי המיסטיקה כיום , גם אני סבורה שבחוויה המיסטית אין מדובר רק בהכרה באמת במובנה התאולוגי , כלומר טענות אוניברסליות שנוגעות לאלוהים וליחס בינו ובין האדם , אלא גם ובעיקר בחוויה רוחנית של הארה פנימית , שמעניקה לאדם תחושה של תובנה , המאפשרת לו להשלים עם המציאות , לקבל אותה במלאת יופי וחוכמה , ובעקבות זאת להשתנות שינוי פנימי . תחושה זו מעניקה לאדם כוחות פנימיים , ואלה מאפשרים לו לשמוח , להתענג , לבטל קונפליקטים ואי התאמות , ולכן היא יוצרת חוויה של הבנת דברים שלא הובנו קודם לכן ויצרו מצוקה . קשה מאוד לנסח תחושת תובנה זו כטענה תאולוגית או אחרת , וספק אם היא מעניקה בכלל לאדם ידיעה של אמת במובן המדעי או הפילוסופי . אכן , בקרב אנשים דתיים תחושה זאת יכולה לאשר את אמונתם ולתת להם דרכים חדשות לנסח אותה , ולעתים גם דחף לשנות את חייהם או דחף של שליחות ציבורית . לאנשים לא דתיים היא יכולה להעניק תפיסת מציאות שונה או דחפים מוסריים . טבעי אפוא למצוא בטקסטים מיסטיים מסורתיים ביטויים להרגשה של גילוי אמת מתוך הארה אי רציונלית , ואף ביטויים שמנסים לתאר את החוויה המיסטית בדרכים כמו פילוסופיות או כמו מדעיות , למשל על ירי תיאורים סכמטיים , כאילו שיטתיים , של מראה העולם העליון ושל תהליכי הקשר בינו ובין האדם . בטקסטים מיסטיים יהודיים רבים לביטויים מסוג זה יש אפילו מקום מרכזי . אבל ניסוחים כאלה של אמת אינם תנאי לקיומה של חוויה מיסטית , אלא אחד מן הגילויים של רקע תרבותי

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר