א. שם הקובץ, תכולתו ומקומו במקרא

עמוד:8

ב . תרי עשר למה , ומה טעמו של הסדר הפנימי בקובץ ? הצירוף של שנים עשר נביאים בקובץ אחד , שלפחות אחד מהם ( ספר יונה ) חורג באופיו מכל השאר , ספק אם הוא יכול להיחשב כמקרי , במיוחד אם נביא בחשבון את משמעותו האידיאית טיפולוגית של המספר שנים עשר במקרא . די אם נזכיר את שנים עשר בני יעקב ( בראשית לה , כב , ( שמהם נוצרו על פי המסורת שנים עשר שבטי ישראל ( שם מט , כח , ( ואת רשימת שנים עשר הנשיאים בני ישמעאל ( שם כה , יג-טז , ( ובמיוחד את הברית שכרת משה בין ה ' לשנים עשר שבטי ישראל ( שמות כד , ד-ח , ( כדי להסיק מכך שעניין לנו כאן בדגם אידאי טיפולוגי שחוקרים שונים קישרו אותו עם מוסד האמפיקטיוניה ביוון הקדומה ( ברית הקודש של תריסר ערי מדינה . ( יש חוקרים הסבורים , שעל פי הדגם הזה צירף מחברו של ספר שופטים את שרשרת המסורות על השופטים לחיבור אחד ובו רצף ליניארי של שנים עשר שופטים , אף כי שם לא נזכר במפורש המספר שנים עשר . סברה זו , אף יותר מן הדוגמאות האחרות שהבאנו לעיל , עשויה לקרב אותנו להבנת טעמו של עורך תרי עשר בבואו לקבץ בספר אחד שרשרת של שנים עשר נביאים שונים במוצאם ובזמנם , למן ראשית תקופתם של "נביאי הכתב " ועד לסיומה . ? זאת ועוד : כשם שעשה מחבר ספר שופטים את הדגם של שנים עשר הבנים השבטים , שהוא דגם סינכרוני ( המתקיים בעת ובעונה אחת ) לפי טבעו , לדגם דיאכרוני ( המתקיים ברצף של פרקי זמן ) של שנים עשר שופטים שקמו בזה אחר זה - בצאתו מן ההנחה שהבסיס המשותף לשליחותם הוא ברית שבטי ישראל - כך קיבץ מחברו של קובץ תרי עשר לספר אחד שנים עשר נביאים , שפעלו במקומות שונים ובזמנים שונים על מנת ליצור רצף של שליחות נבואית , שבסיסה הוא הברית בין ה ' לישראל . בכינוי " מחבר " מתכוונים אנו למי שקיבץ את הספרים וערכם יחד , ולא למי שכתב כל אחד מהם . ? נראה שאין זה מקרה שהקובץ פותח בהושע , ש " הברית " מהווה בו מוטיב עיקרי ( הושע , ב , כ , ח , א ) ומסתיים במלאכי , שאף בו משמשת "הברית " מוטיב עיקרי ( מלאכי ב , ד ; ג , א . ( אפשר שלשם כך צירף המחבר יחדיו קבצים מצומצמים יותר , שהיו כבר קיימים בכתב בימיו והקיפו שלושה או שישה נביאים , כדרך ששיערו כמה מן החוקרים המתארים את התהוות הספר בשלבים ( האת ? . ( יש יסוד לשער , שמחבר זה ניסה לבנות את ספרו האנתולוגי נבואי מלכתחילה על פי עקרון כרונולוגי , בדומה למחברו עורכו של ספר שופטים ההיסטוריוגרפי . בדיעבד ברור לנו , שסדר הנביאים כפי שהוא מופיע בקובץ בנוסח המסורה אינו תואם את סדר פעולתם של הנביאים מבחינת הזמן , כשם שגם סידורם של הסיפורים על השופטים אינו נאמן לגמרי לעיקרון זה . בעיקר אמורים הדברים בספריהם של יואל , עובדיה ויונה , ששולבו א . שם הקובץ , תכולתו ומקומו במקרא תרי עשר " בארמית , הנקרא בלשון חז " ל , גם "שנים עשר " תוספתא מגילה ד , יח , ( הוא שמו של קובץ המכיל את ספריהם של תריסר נביאים . במניין כ"ד ספרי התנ " ך , הוא נחשב לספר אחד . את כתיבתו ייחסו חז " ל לאנשי כנסת הגדולה ( בבא בתרא טו , ע " א ) והוא נמנה שם ( בברייתא ) אחרי ספר יחזקאל . חיבורם של ספרי שנים עשר הנביאים לספר אחד מנומק שם ( יד , ע"ב ) בשיקולים טכנים : כדי שלא יאבד אחד מהם בשל קטנותו " ) איידי דזוטר מירכס . ( " אף שנכללו בקובץ זה ספריהם של שנים עשר נביאים שונים , קטן הוא במספר פסוקיו ( 1 , 050 ) מספר יחזקאל , שמניין פסוקיו , 1 , 273 ומשני ספרי הנביאים הגדולים האחרים הבאים לפניו ולפני ספר יחזקאל על פי ברייתא זו , כלומר ירמיהו וישעיהו . ? אין לדעת בבירור מתי קובצו שנים עשר הנביאים הקטנים למגילה אחת . הממצאים הארכיאולוגיים האפיגרפיים הראשונים המעידים על קיומה הם מן המאה הראשונה לפה " ס : שרידים של מגילת תרי עשר נמצאו במערה הרביעית בקומראן והתפרסמו בראשית שנות החמישים למאה העשרים . שנים אחדות אחרי כן נמצאה במערה חמש בוואדי מורבעאת מגילת תרי עשר מימי בר כוכבא הכוללת חלקים נרחבים של הקובץ , למן יואל ב , כ ועד זכריה א , ד ; מגילה זו התפרסמה ב 961 ו . הטקסט שלה , כמוהו בחלוקתה הפנימית לפרשיות קרוב ביותר לנוסח המסורה . ? אך העדות הראשונה לקיומו של "שנים עשר " כקובץ נבואי אחד מצויה עוד קודם לכן , בדברי בן סירא ( ראשית המאה השניה לפה '' ס : ( " ןגם שנים עשר הנביאים / תהי עצמתם פיחות מתחתם . אק \ ר החלימו את יעקב / ףשיעוהו באמונת תקוה " ( שבח אבות עולם מט , יג-יד על פי מהדורת סגל , ( אם כי לא פורטו שם שמותיהם של שנים עשר הנביאים הכלולים בקובץ . בן סירא מזכירם לאחר יחזקאל , לפי הסדר שבו מופיעים הספרים בנוסח המסורה . ? ואילו בתרגום השבעים נקבע מקומו של הקובץ לפני ספר ישעיהו וספרי הנביאים "הגדולים " האחרים ( ירמיהו , יחזקאל ודניאל , ( אם כי יש כתבי יד של תרגום השבעים שבהם הוא בא אחריהם . גם הסדר הפנימי של ספרי הנביאים הכלולים בקובץ על פי תרגום השבעים שונה מזה שבנוסח המסורה . על פי המסורה כולל תרי עשר את הנביאים בסדר הבא : הושע , יואל , עמוס , עובדיה , יונה , מיכה , נחום , חבקוק , צפניה , חגי , זכריה ומלאכי ; ואילו בתרגום השבעים מופיעים בתחילה שלושת הנביאים הושע , עמוס ומיכה , שניבאו באותה תקופה לערך , ואחריהם באים שלושה ספרים על פי סדרם בנוסח המסורה : יואל , עובדיה ויונה . ששת הספרים האחרונים מופיעים באותו סדר עצמו גם בנוסח המסורה וגם בתרגום השבעים . מבוא לתרי עשר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר