מבוא

עמוד:XV

מערך בתי-ספר , שנוסד לפני מאות שנים עבור המעטים , הורחב בהדרגה תוך מגמה להפכו למכשיר חינוך להמונים , עד היום אנו צמודים לשיטה שמלכתחילה לא נועדה לחינוך הרבים , דבקנו בה , בעיקר מאחר שלא נמצאה לנו עד כה שיטה חלופית , מאז המאה ה 18- חל מהפך בכל תחומי חיינו : בתעשייה , בתקשורת , ברפואה , בטכנולוגיה , בתחבורה , ביחסי העבודה , בצבא - כמעט בכול , מלבד שיטות ההוראה הנהוגות במערכת בתי-הספר שלנו , הללו , רובן ככולן , נותרו כפי שהיו מימים ימימה , ניסויים בודדים , ללא קשר ביניהם , והידע החדש שנרכש על תהליכי הוראה ולמידה הוסיפו שיפורים למערכת בתי-הספר - אך את עצם מהותה לא שינו , אנו מצויים כיום בצומת שבה מצטלבות כמה התפתחויות : הדמוקרטיזאציה בחינוך , ההתרחבות האין-סופית של ידע ושל רעיונות והופעתן של טכנולוגיות חדשות , הדמוקרטיזאציה הדמוקרטיזאציה בחינוך אין פירושה רק מתן חינוך לכול , אלא גם מתן חינוך באיכות טובה יותר , ישראל - והמערב כולו - לא יוכלו להחזיק מעמד בקהילת האומות מבחינה כלכלית , תרבותית או צבאית , אם לא יעניקו לאזרחיהם חינוך ברמה גבוהה , האתגר של זמננו הוא להעניק חינוך להמונים , ובו-בזמן להתייחס לכל יחיד , ולטפח את הפוטנציאל האינטלקטואלי והיצירתי הגלום בו , במבט ראשון נראה , אולי , ששני היעדים אינם עולים בקנה אח , ד אבל הבה נחפש דרכים לגשר ביניהם , זוהי מטרתו של חיבור זה , שנכתב מתוך תקווה להרים תרומה חשובה לקידום החינוך בישראל , מידע מדברים כיום על התפוצצות מידע ורעיונות , אם ב1950- הועסקו בתחומים אלה כ 25- אחוז מכלל העובדים בארצות המערב - מחנכים , עיתונאים , מומחי תקשורת , סופרים , עורכי-דין ואנשי מקצוע אחרים , שעסקו כולם בהפקת מידע ובעיבודו - הרי כיום מגיע שיעורם לכדי 50 אחוז , טכנולוגיה יימכונת ההוראהיי הופיעה בשוק לפני 25 שנה , הסתלקותה היתה מהירה , ללא מכאובים , ונבעה , לדעתי , ממחסור בתוכנה מתאימה שתלווה אותה ומחוסר גמישות , בעקבותיה באה הטלוויזיה הלימודית הפועלת בהצלחה עד עצם היום הזה , לאחרונה אנו עדים להסתערות

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר