מבוא כללי

עמוד:9

סיכום הדברים הוא שיצירת ביאליק לילדים מדברת עם שני נמעניה - הצעיר והבוגר - בשני קולות , וכל אחד מהם שומע רק קול אחד ולא את האחר . בארבעת הפרקים בספר נעשה ניסיון לשמוע את שני הקולות , כי בצירופם , ואפילו בסתירתם , הם מביעים את משמעה של היצירה . בכל אחד מארבעת הפרקים משמשת יצירה אחת מיצירותיו של ביאליק לילדים כנקודת מוצא ומוקד הדיון . מהספר "שירים ופזמונות לילדים" ( ביאליק , תשכ"א ) נדונים השירים "הפרח לפרפר" ו"הפרפר לפרח , " "שתי כנות" ו"מאחורי השער , " ומהספר "ויהי היום" ( בתוך : ביאליק , תשכ"ח ) נדון מחזור הסיפורים "שלמה המלך והאדרת המעופפת . " כל פרק עומד בפני עצמו , אף כי ארבעתם אמורים לחזק ולהרחיב זה את טיעוניו של זה . אולם יש דימוי יסוד אחד , דימוי התאומים , החוזר בכמה וריאציות בזוגות הדמויות הפועלים בכל אחת מהיצירות שנבחרו לדיון : הפרפר והפרח , צלי וגילי , היונה והסירה , המלך שלמה וכפיליו - מלכת הצפרדעים והמלך המת . המשמעות של דימוי התאומים מותנית בסוג הכפילות שביניהם ובמערכת היחסים היוצרת אותה -.יש שהתאומים זהים ויש שהם משלימים או מנוגדים , יש שהם עוינים ויש שהם אוהבים , יש שהדמיון ביניהם אמיתי ויש שהוא מזויף ומטעה , יש שהדימוי הוא קומי או טרגי ויש שהוא אירוני או פתטי . על אף שדימוי התאומים נמצא בכל היצירות הנדונות , בכל פרק הוא מקושר לקונטקסט אחר ומתחבר אליו מבחינה רעיונית ומבנית . היות שהנחת המוצא של הספר היא , כאמור , שספרות הילדים היא חלק בלתי-נפרד , אף כי ייחודי , מכלל יצירתו של ח"נ ביאליק - המתודה המרכזית בכל הפרקים היא דיון השוואתי בין היצירה הנדונה ויצירות אחרות . כלומר , עימות של ההיבטים והמרכיבים השונים ביצירה עם הופעותיהם החוזרות בצורות שונות ביצירות אחרות של ביאליק , בכל הסוגות מ'נרים ) - שירות , שירים , פזמוני עם , סיפורים , מאמרים ורשימות . זאת , מתוך מטרה להרחיב את משמעם ולהציג את גיוונם ואת טווח תחולתם של כמה דימויי יסוד , ובעיקר של דימוי התאומים , ביצירה הכללית של ביאליק , על ידי הארתם מבעד למנסרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר