פתח דבר

עמוד:7

את כל היצירות שנכתבו לילדים בין שנות העשרים לשנות החמישים למעין חטיבה אחת ( להוציא מקרים בודדים שעליהם נצביע כיוצאים מן הכלל ) . תקופת היישוב מאופיינת בערכים ציוניים של מדינה נבנית , מרינה 'בדרך ;' הנאמנות לערכים לאומיים כמו קולקטיביות , עבודה וחלוציות , שיתוף ושוויון נתפסה כבעלת חשיבות עליונה . מבחינת המבנים הספרותיים והפואטיקה מקובלות היו בספרות הנורמות של סופרים יוצאי רוסיה ופולין . בראשית שנות השבעים התחילה תקופה של חיפוש דרך וסימני שאלה באשר להווה ולעתיד של העם . האידיאלים , נורמות ההתנהגות והתרבות - נשתנו . לא עוד חברה סוציאליסטית שוויונית , לא עור הסתפקות במועט ורצונו של הפרט לתת לכלל . במרכז עומד היחיד , צרכיו ורצונותיו . מבחינת נורמות הכתיבה אימצו לעצמם כותבי הספרות לילדים את נורמות הכתיבה האנגלו סאקםית , שבלטה בה התופעה של כתיבה לילד כאל מבוגר , והשתחררו מנורמת 4 הכתיבה הרוסית נוסח צ ' וקובסקי ' ואחרים , של כתיבה מיוחדת לילדים . בפרקים הבאים נדון בחמישה נושאים מוגדרים בהם ניכר הפער שבין דמויות הילד והמבוגר של ספרות הילדים בשנות הארבעים לבין אלו של ספרות הילדים בשנות השבעים . בחרנו להתמקד כאן בנושאים הקשורים במשפחה : יחסי ילדים והורים ויחסי אחים . בדיקת כל נושא אחר ( כמו מוטיב הכלב , למשל , אז - כלב שמירה , היום - כלב תפנוקים ) תעלה , כך ניתן לשער , ממצאים דומים . בכללות הדברים עולות המסקנות הבאות : ( א ) ביצירות לילדים בתקופת היישוב מופיע הילד כחסר תחכום וחסר ניסיון , תמים ופתוח לכל השפעה . על המבוגר להקנות לו נימוסים והרגלים , ערכים וידע בהתאם לגילו , ולמנוע ממנו ידע שאינו הולם את גילו . ביצירות לילדים של שנות השבעים מופיע הילד כבעל ירע והבנה - לעתים מעל לאלו של הוריו . המבוגר מסוכסך ברגשותיו , הילד מבין לנפשו של המבוגר הנבוך . הידע והניסיון פתוחים עקרונית לפני הילד כמעט בכל גיל . ( ב ) הילד ביצירות לילדים של שנות הארבעים הוא בראש ובראשונה יצור חברתי , כלומר חלק מקולקטיב , והוא חייב ללמוד - כך מציגה אותו הספרות - לוותר , להתאפק , להפנים כעסים ותלונות . המבוגר מגלם את הנורמה החברתית ומורה לילד כיצד לנהוג לפיה . בספרות שנות השבעים הילד מוצג בראש ובראשונה כאינדיבידואום , כפרט , בלא שימת לב לזיקתו ולקשריו החברתיים . הרגש מושם על ה ' אני ' של הילד . היצירה הספרותית מציגה את כעסיו , שנאותיו וקנאותיו ומעודדת אותו לתת להם ביטוי . היא מנסה למצוא מענה לצרכיו הפסיכולוגיים של הילד , מבטאת את מה שהילד רוצה לומר , אך מתקשה לבטא בגלל מגבלות לשוניות . ספרות זו מעניקה לגיטימציה לביטוןם

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר