עמוד:12

רקע תיאורטי היחס לילד הפגוע והחריג נידון בעיקר על ידי פסיכולוגים , סוציולוגים ועובדים סוציאליים . בספר שלפנינו מוצעת גישה אחרת לכמה מהנחות היסוד המקובלות בספרות ובציבור . חלק מהחוקרים רואה בהורים לילד חריג הורים שכולים , ולפיכך מפרש את התנהגותם כ ' עיבור אבל' על מותו של ילד נורמלי , שעשוי היה להיוולד להם ( סולניט וסטרק , , 1961 למשל . ( חוקרים אלה ואחרים רואים בהתנהגותם של הורים לילד חולה אנוש , 'אבל מראש' על הבן , בעורו בחיים . האבל מורכב מרצף תגובות הכולל : הלם , ייאוש , אשמה , כעס , מרירות והסתגלות למצב . הספרות בעלת הנטייה הפסיכואנליטית מדגישה את השימוש שעושים ההורים במנגנוני הגנה , כגון : הכחשה , השלכה , התקה ואינטלקטואליזציה , 8 וטוענת שמנגנונים אלה מסייעים להורים להתמודד עם חרדה הנובעת מלידת תינוק נכה ובאים להגן על מבנה ה'אני' שלהם . אני דוחה העברה אוטומטית של ממצאים , מושגים ודרכי ניתוח ממחקר השכול לתחום הילד החריג , הן משום שמחקר השכול לוקה בשיפוט ערכי , והן משום שהסתמכות על המחקר בתחום השכול עלולה לגרום להעברת טעויות בסיסיות לתחום המחקר על הילד החריג , עליהן הצבעתי במקום אחר , : 1978 ) 2 . ( 1 מטרת המחקר המובא בספר זה היא , אפוא , להבין את ההתייחסות לילד נכה , ללא כבילות לתפיסות ערכיות קודמות , או ציפיות למעבר סטריאוטיפי משלב לשלב . הנתונים שאספתי במשך תקופה ארוכה מורים כי יש לבדוק מחדש את המושגים והטענות המופיעים במחקר הסוציולוגי והפסיכולוגי הרווח . T שאלה נוספת שנידונה במחקרים קודמים הייתה : במה תלויה התנהגות ההורים כלפי ילד נכה ? יש חוקרים המציינים את השפעתם של מין הילד , התנהגותו , סוג הפגיעה , חומרתה ועד כמה היא ניכרת לעין . אחרים מתייחסים לסיבת הפגיעה ( גנטית או סביבתית , ( דרגת התיקון האפשרית של המום , העיתוי המשוער של התיקון , מוגבלות צפויה בשל המום , הטיפול הכרוך בו , סכנת החיים המתקשרת אליו , והנסיבות שבהן הופך אדם להיות בעל מום או מוגבל . היו חוקרים שייחסו את התנהגות ההורים לגורמים חברתיים ותרבותיים . בשמירתם ובפגיעה בהם : האם חשוב שאהיה יפה כדי למצוא חן בעיני הורי ? מה יקרה אם לא אהיה יפה ? מה פירושו של דבר להיות יפה ? האם התנאי לאהבה וליצירת הקשר ההורי הוא היופי על פי הקריטריונים האסתטיים של ההורים ? איזה היבטים נוספים של הגוף חשובים ביצירת הקשר ? איזה הנחות מוקדמות על גוף האדם מופרכות בעת המפגש הקרוב עם חריגות גופנית ?

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית