הקדמה מאת דיוויד אלנסון

עמוד:9

הנישואים היהודי , מזהה את פעולת הנישואים כעסקה מסחרית לכל דבר . במילים אחרות , חוזה הנישואים מעביר את האישה כחפץ מרשותו של זכר אחד - על פי רוב אביה - לאחרת - לבעלה . בהסתכלות כזאת חוק הנישואים היהודי המסורתי מצמצם את האישה למעמד של נכס מיני . מסיבות אלה היא ממליצה שמוסד הכתובה ותפיסות הרכוש והקניין , המבססות אותו ומצהירות עליו , יסולקו מתחום הנישואים . היא מציעה שהמטאפורה ברית תחליף את קניין . מטאפורה זו כוללת שכבות משמעות המייצגות באופן הולם יותר את ההדדיות בקשר האינטימי המעורב בנישואים . המונח פמיניזם יהודי היא מלאכה של יצירת המובן של החוק . במקום לזנוח את החוק היהודי , הוא משחזר את החוק . הוא מכוון לשינוי החוק היהודי והחיים באמצעות שמירה על חזון מציאותי , שבו נשים מצויות בקשר של תלות הדדית עם גברים . כמחקר של תיאולוגיה פמיניסטית יהודית , פמיניזם יהודי יעמוד להשוואה עם עבודתה התיאולוגית חלוצית של ג'ודית פלאסקוב , להתייצב שוב בסיני . אך בה בעת מתקדם פמיניזם יהודי אל מעבר לתחום של חשיפת התיאולוגיה , אל עבר עולמות הפולחן והתפילה , וזה יגרום לקורא להשוות יסודות מספרה של אדלר לספר הברכות , שחובר בידי המשוררת הרגישה ובעלת ההשראה מרשה פאלק . בכתיבת הספר תורמת אדלר באופן מעמיק לבניין תיאולוגיה יהודית לזמננו , וממקמת את עצמה במרכז השיח התיאולוגי ליטורגי היהודי העכשווי . פמיניזם יהודי משקף את קולה המובחן ורגישותה של המחברת . אדלר מציגה את שליטתה בשיטות ובתחומים אקדמיים שונים - התיאוריה הפמיניסטית , כתבי מוסר עכשוויים , חשיבה דתית מודרנית , ביקורת הספרות ותיאוריה משפטית עכשווית . בעת ובעונה אחת היא מציגה את שליטתה בטקסטים היהודיים הקלאסיים ובליטורגיה , ובאהבתה להם . אדלר מוכיחה שהיא פרשנית לעילא של כתבים יהודיים מסורתיים , ועל אף העובדה כי מדובר בתלמידתי לשעבר , היא הפכה למורה ולירידת אמת . למדתי ממנה רבות , ומן הראוי ואף נחוץ לכלול קול אישי בסיפור היהודי . ברוח זו אסיים את הערותיי בסיפור מילדותי , שיבהיר מדוע אני מאמין בכל לבי כי עבודתה של אדלר רבת חשיבות ומשמעות .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר