ביאורים ופירושים לקרובות

עמוד:3

א , : 51 [ ובבתים ץשךה עם דימדומני חמה ] לןךמה השבת ... ודינו נגמר לעבוד את האדמה את הטורים צריכים לחלק אחרת , ואז להשלים את החסר כזאת : ובשתים עשרה עם דמדומי [ חמה ] / קדמה השבת [ ופדתהו מאשמה ] / ודינו נגמר לעבוד את האדמה . יניי מתייחס כאן למקור שהשבת הצילה את אדם הראשון מעונש . הדבר מופיע בכמה מקומות בשינויי נוסח , ואחד מהם מובא בהערות המהדיר . לצרכנו נביא כאן שנים מהם : הביא עליו איפופוסין , בא השבת ופינהו ( ת '' ב , תזריע , יא ;( השבת פדה ( בח '' נ : פדת , פינה , פינת , פנה ) אותו מן הדין ( מדרש תהלים ה -.ג . ( אשר לנוסח פינה , פנה פירושו : לפטור מעונש , לשחרר כפי שימושו בכמה מקומות ( השוה זולאי ידיעות המכון וכוי , חלק ו , עמי ריב . ( וכן משתמש יניי בפועל זה במובן זה להלן : ו , , 68 ובהערות המהדיר שם , וכן להלן : ו , ; 41 קכג , , 6 ובהערותי שם . בכל זאת יש להעדיף את השלמתי כאן : קדמה השבת [ ופדתהו מאשמה ] משום שיניי משתמש במלה דומה בהקשר זה להלן : נז , : 20 גולם יציר כף גאלה שבת . אשר לביטוי עצמו יש להשוות הלשון , והוא יפדה את ישראל מכל עונותיו ( תהלים קל , ח ;( ויפדו העם את יונתן ולא מת ( שמ"א יד , מה . ( את השם "אשמה" ניתן לתפוס לא רק במובן חטא אלא אף במובן עונש על חטא כמו בפסוק , תאשם שומרון ( הושע יד , א . ( וכך מתפרש גם השם עון בפסוק , גדול עוני מנשוא ( בראשית ד , יג , ( ובאבן עזרא שם . א , : 53 ומזמור שיר ל [ יום השבת ] להנעימה / וגם [ להו ] דות לצ » יר אשר פעולתו שלימה המהדיר מעיר לנכון שהפייטן מושפע מלשון המאמר על הפסוק : הצור תמים פעלו ( דברים לב , ד : ( הצייר שהוא צר את העולם ... תמים פעלו , פעולתו שלימה על כל באי העולם ( ספרי , דברים , פי' שז . ( אך יש להוסיף , שביסודו מתייחס יניי למה שנאמר בסוף מזמור שיר ליום השבת , להגיד כי ישר ה' צורי ולא עולתה בו , אלא שהשתמש בלשון הספרי לשם הסברו של האמור בסוף מזמור זה . ואמנם גם הפסוק בדברים שם מסתיים ברעיון דומה ובמלים דומות : א-ל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא . א , : 56 ויום מימים אותו פירשתה הבדלת את יום השבת משאר הימים . יש להשוות לשון השאלה ששאל טורנוסרופוס את ר' עקיבא על השבת "מה יום מימים" ( ב"ר יא : ה , עמ' , ( 92 כלומר , מה שונה יום השבת משאר הימים . א , : 56 ובויאש ... פירשתה יש להשלים : ובראש [ מועדים אותו ] פירשתה , לאור העובדה שבפרשת המועדים נזכרת שבת בראש כל המועדים ( ויקרא כג , ג . ( והשוה להלן : נז , : 25 , 24 לכל קדמה שבת / מועדים טפלים לשבת . וכן נאמר בקידוש ליל שבת : כי הוא יום תחילה למקראי קודש . יש לציין , שיניי משתמש באותה מלה "פירשתה" בשני מובנים שונים - בצלעית הקודמת במובן להבדיל , ואילו כאן במובן לפרש ולבאר . א , : 57 כי באור אות 1 הקשיתה המהדיר מסביר לנכון , שהכוונה לליל שבת הראשון שבו היה אור כמו שנמצא במקורות . אולם נראה שהכוונה גם לדרש על הפסוק , ויברך אלוהים את יום השביעי ( בראשית ב , ג : ( ברכת ה' היא תעשיר ( משלי י , כב , ( זו השבת ... ר' ליעזר אומר בירכו בנר , ובי היה המעשה . פעם אחת הדלקתי את הנר בליל שבת ובאתי במוצאי שבת ומצאתיו דולק ולא חסר כלום ( ב"ר יא : א , עמ' . ( 86-88 ובמחזור ויטרי , עמ' 43 ו ,

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר