פתח דבר

עמוד:III

של סוף המאה העשרים או תחילת המאה עשרים ואחת , העוסק בתחום מסוים של המתמטיקה , אינו יכול להבין , קרוב לוודאי , את מחקריו של חברו העוסק בתחום אחר ( אולי אפילו קרוב . ( אם פעם מספר האנשים שעסקו במחקר מתמטי נמדד במאות ( כך היה אפילו במאה השבע עשרה , ( הרי בימינו עוסקים במחקר מתמטי מיליונים . רק בארצות הברית לבדה מסיימים בכל שנה יותר מאלפיים וחמש מאות בני אדם דוקטורט במתמטיקה . אין בכתובים ספר המוקדש לתולדות המתמטיקה של המאה העשרים . כל שקיים הוא ספרים העוסקים בנושאים ספציפיים מאוד של המתמטיקה במאה העשרים . הספרים שנכתבו על תולדות המתמטיקה מסתיימים רובם ככולם במאה התשע עשרה . בעניין זה , הספר שלפנינו אינו יוצא דופן . יחד עם זאת , בחרתי להדגים את המתמטיקה של המאה העשרים באמצעות הבעיות של המתמטיקאי הגדול דוד ה'לברט , כפי שהוא עצמו הציגן בקונגרס השני של המתמטיקאים שהתקיים בפריז בשנת - 1900 בעיות המעסיקות את המתמטיקאים עד עצם היום הזה . " עודו של ספר זה הוא להרחיב את הידע של המתכשרים להוראה , ומאחר שהמתמטיקה של המאה העשרים כמעט שאינה מופיעה בתכנית הלימודים של בתי הספר , הרי התכנים שהובאו בו יוכלו לשרת את המורים והסטודנטים במשימות שהם נדרשים להתמודד עמן . הספר השני בסדרה - אירועים גדולים בתולדות המתמטיקה - עוסק במספר אירועים חשובים ביותר בהתפתחות המתמטיקה . להלן נביא אזכור של אחדים מהם : התגלית של האפס היא מאורע היסטורי רב-חשיבות ; המצאת הלוגריתמים "הכפילה " את חייהם של האסטרונומים שפעלו באותה תקופה ; משפט אי-השלמות של גודל הוכיח לאדם שהמתמטיקה היא rvyan ; open-ended האחרונה של פרמה תרמה לפיתוח מושגים חדשים רבים והיוותה אתגר למוח האנושי ; ההוכחה שלמשוואה ממעלה גדולה מארבע אין פתרון באמצעות שורשים תרמה לפיתוח מושגים שאיחדו את המתמטיקה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר